Båt på henger kjeltringfavoritt

Makelige kjeltringer fornekter seg ikke: Nå vil båttyvene helst ha tjuvgodset klargjort på henger. En europeisk trend har kommet til Norge.

 

I Europa melder politiet at 85 prosent av alle båttyverier skjer mens båten står plassert og kjøreklar på henger. Også når båter står klar for sjøsetting forsvinner tyvene med doningen.

– Nå har trenden for alvor nådd Norge. I 2008 og 2009 gjaldt flesteparten av tyveriene i Oslo båt på henger, opplyser Roar Isaksen, sjef for Havnepolitiet i Oslo, til NTB.

På landsbasis er tyveri av båt eller utrustning sterkt økende. Mens det i 2007 ble stjålet 285 båter og 569 motorer her i landet, var tallene henholdsvis 407 og 820 i 2008 og hele 570 og 1.329 i fjor. Stadig flere står gryteklar på henger.

– Vi har klare indikasjoner på at det er øst-europeiske bander som herjer, særlig fra Polen og Litauen. Vi håper å få etablert et grenseoverskridende politisamarbeid på dette området, sier Isaksen.

Raider båthavner

Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) kan melde at norske forsikringsselskaper i fjor utbetalte vel 100 millioner kroner i erstatninger som følge av tyveri av eller fra båt, fordelt på 2.422 skader.

– Vi er midt i den hektiske klargjøringen av båtene for sommeren, og mange båttyver vet å utnytte dette. Det er grunn til å være ekstra oppmerksom på tyveririsikoen i disse dager, sier fagsjef Per Arne Strandenes i Ifs båtteam i Bergen til NTB.

Båter på henger stjeles som aldri før. Fra hager, parkeringsplasser, lager og industriområder. Også båter klare for sjøsetting. Og tendensen er økende, ifølge forsikringsbransjen.

– Det virker nesten som tyvene «raider» båthavnene langs kysten, advarer Strandenes.

Mangler register

Havnepolitisjefen i Oslo savner et sentralt båt- og båtmotorregister, slik vi hadde for få år siden. Da ville det vært langt lettere å oppspore tjuvgods og avsløre kjeltringene.

Han har et eksempel på nytte av registrering – et stort motortyveri med 11 store båtmotorer som raskt gikk ut av landet nylig:

– Vi ble kontaktet av tysk politi, som stoppet transporten på grensen til Polen. Fordi vi ikke kunne gå inn i et sentralt register, hadde vi i utgangspunkt små muligheter til å sjekke eierne. Men i dette tilfellet var vi heldige – et par av motorene var Securmark-merket og vi kunne spore tilbake til eierne, som alle var norske, sier politisjefen.

Anbefaling

Og her henger Strandenes seg på med en klar anbefaling:

– Det er særdeles viktig å merke båt og motor. Vår erfaring er at merkede båter – med synlig varsel om skjult merking på båt og motor – ikke er så interessante for båttyvene. Det øker sjansen for å ha båten i fred. Men skulle det likevel skje, øker muligheten for å finne farkosten, sier Strandenes til NTB.

Han minner om at hvis båt er på tilhenger, skal hengeren være fastlåst til bilen, annet fast punkt eller sikret med kulelås.

Men han har også et poeng som mange ikke nødvendigvis tenker på i gleden over å være fersk båteier:

Noen kjøper en pakkeløsning med både båt og tilhenger. Båten forsikres, men ofte ikke hengeren. Begge må forsikres for å få full dekning for tap. (©NTB)

arne.borcke@ntb.no