61 000 på hyttejakt i 2007

61 000 husholdninger i Norge planlegger å kjøpe fritidsbolig i 2007. Og mest av alt drømmer vi om hytte ved sjøen, viser en stor befolkning-sundersøkelse fra MAXBO.

Høyt trykk i hyttemarkedet? Tre prosent - eller 61 000 norske husholdninger - er på jakt etter ny hytte i 2007, og ivrigst av alle er rogalendingene hvor hele syv prosent av husholdningene ser etter ny hytte.

- Allerede har to av tre en familiehytte de kan benytte seg av, mens en av fire mangler helt tilgang til hytte. Undersøkelsen viser også at en tredjedel av oss har tilgang på to eller flere fritidsboliger, sier Linn Andresen, kommunikasjonsansvarlig i MAXBO.

Sjøen frister

De fleste av oss drømmer om hytte ved sjøen (51 prosent), fremfor fjellet (37 prosent) - uavhengig av årstid. Fem prosent vil verken ha hytte ved sjøen eller fjellet, mens 6 prosent ikke har noen klar preferanse.

- Hyttemarkedet ved sjøen er nærmest statisk og det bygges nesten ikke i strandsonen lengre. Dermed blir det flere om benet, på de få objektene som er tilgjengelig i markedet, sier Andresen.

Tidligere undersøkelser MAXBO har gjennomført viser at folk bruker hytta sjeldent. Syv av ti bruker den kun i enkelte ferier, eller sjeldnere enn dette. Syv prosent oppgir at de bruker fritidsboligen ukentlig, mens 25 prosent bruker den månedlig.

Mange leier hytte

En av fem husholdninger har leid en fritidsbolig det siste året. Det er først og fremst større familier som leier hytte, og det er husholdninger med over 1 million i inntekt som leier oftest.

I 2007 vil hele 30 prosent av norske fritidsboliger bli pusset opp i større eller mindre grad. Av de som skal pusse opp, skal 67 prosent gjøre det selv, mens fem prosent kun skal benytte innleid arbeidskraft. 24 prosent satser på både egeninnsats og hjelp fra profesjonelle.

- Mange norske hytter er gamle og har behov for en overhaling. Til tross for at trendene i hytte-Norge er i endring, velger de fleste nordmenn fortsatt det enkle liv på hytta og få eier såkalte luksushytter. Men i likhet med hjemmene våre, investerer vi stadig mer tid og penger på å pusse opp på hytta. sier Andresen.

Undersøkelsen er gjennomført av Perduco på oppdrag fra MAXBO blant et representativt utvalg på 1900 privatpersoner i november 2006