For mye fokus på antall besøkende?

Bygg Reis Deg er nettopp avsluttet. Det ble den beste byggmessen vi har hatt i Norge, men likevel klarte ikke arrangørene å nå målet på minst 70 000 besøkende. Det kom 55 031 som også var lavere enn besøkstallene i 2005. Da kom det 61 561.

 

 

Til sammenlign kan vi nevne at det i 2003 var 63 000 besøkende. Denne gang var det lavere besøkstall hver eneste dag enn det man hadde ved forrige messe.
Det ble denne gang satt inn betydelig mer markedsføring enn tidligere. Mye av dette ble blant annet brukt på TV-reklame. Vi er ikke overbevist om at dette har vært like vellykket. Grunnfjellet for Bygg Reis Deg er fagpersonene - dvs de som jobber i byggenæringen. Mange kom, men det kunne ha kommet langt flere. Vi regner med at hele denne saken blir grundig evaluert i administrasjon og styre for Bygg Reis Deg.

Man må ellers ta inn over seg at det høye aktivitetsnivået i byggenæringen også var en årsak til at mange ikke kom til messen. De hadde ikke tid. Men også en messe som Bygg Reis Deg opplever at det blir stadig større konkurranse om folks tid. Nye medier - som internett - tar over. De store byggevarehusene begynner også å få et vareutvalg som gjør at de er en messe i seg selv.
Likevel har vi stor tro på konseptet Bygg Reis Deg. Vi vet at mange utstillere var meget fornøyd. Nå er det viktig at utstillerne følger opp. Det å tro at en messe over noen dager skal sikre all fremtid, er nok å tro på julenissen.

Det viktige med slike arrangement er at folk kommer sammen. Man diskuterer og nye nettverk bygges. Neste store nettverkstreff er vårt eget arrangement Byggedagene som holdes på Radisson SAS Plaza Hotel i Oslo 5. og 6. mars 2008.

Ellers står alle våre andre kanaler åpne for utstillerne og selvsagt for alle andre. Bladet Byggeindustrien har en meget sterk stilling i det profesjonelle bygge-Norge. Det samme har vårt nettsted bygg.no. Vårt nye nettsted Bolig og Energi (boligogenergi.no) som ble lansert til messen, skal bli et stort og viktig nettsted for den jevne forbruker. Har du tips, nyheter eller vil du annonsere - så ta kontakt med oss.

Vi la ut en rekke nyheter på nettet under selve messen, men det var ikke mulig å rekke over alle. Så fikk du ikke besøk av oss - så send oss en mail. Send den gjerne til redaktøren - php@bygg.no så skal jeg sende den videre til rette vedkommende.