Vrakpant for fritidsbåter tidligst i 2015

Vrakpant på kasserte fritidsbåter er stadig et aktuelt miljøtiltak – men skal først utredes i mer enn ett år.

Dette går fram av et oppdragsbrev som Miljøverndepartementet (MD) nylig har sendt til Miljødirektoratet. Oppdraget skal være fullført innen 1. februar 2015, og går ut på å utrede en rekke temaer knyttet til det som er kalt en «produsentansvarsordning» for kasserte fritidsbåter. En statusrapport skal leveres til MD innen 1. september 2014.

«Miljødirektoratet skal i utviklingen av en returordning inkludere erfaringer fra andre land og fra andre returordninger for produkter som ligner fritidsbåter, og ha nær kontakt med bransjen», skriver MD.

Miljøfarlige stoffer

Miljøverndepartementet påpeker at ulovlig disponering av kasserte fritidsbåter kan føre til at miljøfaglige stoffer lekker ut. Båtene utgjør også et forsøplingsproblem. Et annet moment er at båtene inneholder ressurser som kan gå tapt.

Miljødirektoratet skal ifølge oppdragsbrevet beskrive potensielle skadevirkninger, kartlegge mengden av miljøfarlige stoffer og vurdere forventet miljørisiko når båter disponeres ulovlig.

Departementet viser til sin egen avfallsstrategi «Fra avfall til ressurs», som fastslår at det skal lages en produsentansvarsordning for kasserte fritidsbåter, der bransjen selv sørger for finansiering.

Pant og årsavgift

MD vil ha en vurdering både av juridiske, økonomiske og administrative forhold. Dette gjelder blant annet om produsentansvaret skal være frivillig eller obligatorisk, og hvilken finansieringsløsning som er mest egnet.

Et annet spørsmål om det bør etableres det som kalles «tilleggsintensiver» for at eiere av fritidsbåter skal levere kasserte båter på godkjente mottak. «Eksempler på dette kan være innleveringspant, årsavgift og lignende virkemidler», skriver departementet.

Det er uvisst hvor stort omfang en eventuell returordning vil få. Dette skal også vurderes. Ifølge opplysninger fra 2007 ble cirka 5.500 båter utrangert dette året.