Anne Kathrine Kalager, Jernbaneverkets prosjektleder for Follobanetunnelen og Thor Skjeggedal, rådgiver ved Follobanetunnelen får ikke lov til å være med på den tradisjonsrike middagen under årets Fjellsprengningskonferanse.

Får ikke delta på Fjellsprengfesten

Sentrale personer i NFF får ikke være med på Fjellsprengfesten fordi de er involvert i tilbudsevalueringen ved Follobaneprosjektet.

Follobaneprosjektet har nærmest tvunget Jernbaneverket til å kjøre en strengere policy på hvor mye medarbeidere som er med i tilbudsevalueringene kan involvere seg i bransjeforeningsarbeid og hva de kan være med på av bransjearrangementer.

Anne Kathrine Kalager, Jernbaneverkets prosjektleder for Follobanetunnelen og Thor Skjeggedal, rådgiver ved Follobanetunnelen, har begge sentrale roller i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF). Under årets store NFF-happening, Fjellsprengningsdagen, får de lov til å delta under konferanseprogrammet på dagen, men middagen og festen på kvelden, må de holde seg borte ifra.

– Dette er ikke en ny praksis, men den er kanskje tydeligere enn tidligere. Det som er spesielt i denne situasjonen at vi holder på med tilbudsevalueringen av et meget fremdriftskritisk prosjekt med enormt store kontrakter og dette pågår samtidig som det blir arrangert en konferanse som berører tunnelteamet direkte. Vi velger derfor å holde på forsiktighetsprinsippet, sier Michael Bors, direktør for leverandør og marked i Jernbaneverket.

Vil fortsette med streng policy

Bors sier videre at de i fremtiden kommer til å gjøre situasjonsbestemte vurderinger i forbindelse med tilbudsevalueringen av store prosjekter, men han understreker at Jernbaneverket vil fortsette å ha en streng policy når det gjelder å holde evalueringsteamenes leverandørforhold ryddige.

– En ting er at vi som byggherre ønsker å holde på forsiktighetsprinsippet, noe annet er at vi ønsker å beskytte våre medarbeidere fra å komme i vanskelige situasjoner som kan oppfattes som habilitetskonflikter. Vi gjør dette for å unngå at det i det hele tatt skal stilles spørsmål, for med en gang det reises spørsmål har vi en habilitetssak som kan forsinke prosjektet og det har vi rett og slett ikke råd til, fremhever Bors.

Skjeggedal får gjøre jobben sin

Han forstår at det kan skape utfordringer for en bransjeorganisasjon som NFF når sentrale personer blir stengt ute i flere måneder, men han poengterer at dette kun gjelder i en kort periode når tilbudsevalueringen pågår.

Ifølge Bors har Jernbaneverket fått en konkret henvendelse fra NFF fordi Thor Skjeggedal har en administrativ deltidsstilling som faglig sekretær i foreningen. Dette foreningsarbeidet ønsket Jernbaneverket i utgangspunktet at Skjeggedal skulle «legge på is» under tilbudsevalueringsperioden, men dette har Jernbaneverket lempet på under visse forutsetninger.

– Han kan fortsette å gjøre arbeidsoppgavene sine for NFF, men han kan ikke gjøre de i kontorlokalene som han normalt holder til. Årsaken er at disse oppgavene blir utført i kontorlokaler som er stilt til disposisjon av en potensiell tilbyder. Hvis en i vårt evalueringsteam gjør en jobb i en av tilbydernes lokaler, kan det se uheldig ut, understreker Bors.

NFF har bedt om forklaring

NFF-formann Heidi Berg har bedt Jernbaneverket om en forklaring på den nye praksisen og hun mottok nylig et svar fra Bors der han presiserer at medarbeidere i evalueringsteamene kan delta på åpne bransjemøter, men ikke på sosiale arrangementer som for eksempel middager på kveldstid. Jernbaneverket ønsker også at medarbeidere som er involvert i tilbudsevaluering skal avstå fra bransjerelatert styrearbeid.

Heidi Berg sier til Byggeindustrien at NFF er opptatt av at Jernbaneverket må se på hvilke konsekvenser en slik praksis får for bransjens mange firmanøytrale initiativer. Hun mener denne type karantene er vanskelig å forholde seg til og Berg tror det fort kan oppstå misforståelser rundt hvor grensene går for deltakelse.

– Jeg skjønner at det er mye på spill i store prosjekter, og jeg skjønner at Jernbaneverket ønsker å være forsiktige, men jeg tror allikevel det er viktig at de ser nøye på hvilke konsekvenser det får for bransjen at det stadig er grupper med fagpersoner i karantene. Frykten er at dette sprer seg til å bli en vanlig praksis ved alle kommende prosjekter, og det mener vi vil være en uheldig utvikling for den åpenheten og tillitten som hersker i bransjen i dag, sier Berg.

– Vi har etiske lover og regler

Hun påpeker at bransjen vet veldig godt hvilke etiske lover og regler som gjelder når man treffes i ulike sammenhenger. Dette er regler Berg mener Jernbaneverket bør stole på at blir overholdt også når tilbudene ved gigantprosjekter som Follobanen skal evalueres.

– Det er alltid et prosjekt på gang og det vil alltid være møter der byggherre og andre bransjeaktører treffes. Hvis vi begynner å miste troen på at de etiske reglene ikke etterleves har vi et bransjeproblem, understreker Berg.

Vil være den viktigste kunnskapsarenaen

Hun trekker også frem NFFs visjon som er å være den viktigste kunnskapsarenaen for en bærekraftig bruk av berggrunnen. Berg mener det kan bli vanskelig å etterleve en slik visjon hvis man stadig plukker sentrale folk ut til tilbudsevaluering, og dermed avskjærer de fra å bidra med sin kunnskap på nøytrale bransjearenaer.

– All deling av kunnskap skjer ikke nødvendigvis på dagtid. De uformelle samlingene på kveldstid er også en viktig del av alle arrangementene NFF har i løpet av et år, avslutter Berg.

Anne Kathrine Kalager og Thor Skjeggedal ønsker ikke å kommentere denne saken.