Deler av Francis Scott Key-broen i Baltimore kollapset etter at konteinerskipet Dali braste inn i brospennet. Brokollapsen kan få store økonomiske konsekvenser. Foto: AP / NTB
Deler av Francis Scott Key-broen i Baltimore kollapset etter at konteinerskipet Dali braste inn i brospennet. Brokollapsen kan få store økonomiske konsekvenser. Foto: AP / NTB

Brokollapsen får økonomiske konsekvenser

Havnen i Baltimore er en av USAs travleste, og brokollapsen kan derfor få betydelige økonomiske konsekvenser ettersom trafikken til og fra havn er stanset.

I fjor ble 52 millioner tonn gods med en samlet verdi på 80 milliarder dollar fraktet inn og ut av havnen, som er USAs niende største.

At havnetrafikken nå er stanset inntil videre, får først og fremst konsekvenser for bilindustrien. Havnen i Baltimore er USAs største når det gjelder inn- og utskiping av kjøretøy. Hver dag fraktes om lag 34.000 biler gjennom havnen.

Men den står også for en betydelig del av import av blant annet sukker og gipsmineral.

Havnen er også en av Baltimores største arbeidsplasser. Over 15.000 mennesker har sitt daglige virke her.

Francis Scott Key-broen kollapset natt til tirsdag lokal tid etter at et konteinerskip som hadde mistet motorkraft, braste inn i den. Skipet eies av selskapet Grace Ocean Private, men driftes av rederiet Synergi Marine Group. Danske Mærsk har chartret skipet, som frakter gods på vegne av det danske selskapet.

President Joe Biden lovte i en uttalelse tirsdag at føderale myndigheter tar regningen for å få gjenoppbygget broen.