Tore Bakke administrerende direktør i Bravida Norge. Foto: Erik Burås / Bravida Norge
Tore Bakke administrerende direktør i Bravida Norge. Foto: Erik Burås / Bravida Norge

Bravida Norge: – Bra i et krevende marked

– Vi har klart oss bra i et krevende marked, og til tross for fortsatt utfordrende tider i byggenæringen, hatt en fin omsetningsvekst i første kvartal av 2024.

Det sier administrerende direktør i Bravida Norge, Tore Bakke i en pressemelding om første kvartal av 2024.

Nettoomsetningen økte med to prosent og utgjorde 1.621 millioner svenske kroner (1.587). Veksten forklares med oppkjøpet av Thunestvedt-gruppen, nettoomsetningen derfra utgjør cirka 600 millioner svenske kroner på årlig basis.

Den organiske veksten utgjorde minus 4 prosent, oppkjøp økte nettoomsetningen med 10 prosent og valutaendringer påvirket negativt med 4 prosent. Serviceandelen økte og utgjorde 53 (50) prosent av total nettoomsetning.

EBITA-resultatet økte med 4 prosent og beløp seg til 79 millioner svenske kroner i kvartalet.

– Vi har klart å øke EBITA med 4 prosent, og i tråd med strategien vår, fortsetter servicevirksomheten å vokse. Den utgjorde 53 prosent av omsetningen i kvartalet vi har lagt bak oss, mot 50 % i samme periode i fjor, legger han til.

Bakke forteller i meldigen at Thunestvedt-gruppen hadde en del utfordringer i fjor, men har nå levert positive tall og integrasjonsprosjektet følger planen.

– Vi jobber hele tiden med å posisjonere oss også innenfor energieffektiviseringsmarkedet, og ikke minst med å styrke servicetilbudet. Ett av tiltakene vi har gjort nå i første kvartal, er at vi har etablert et eget servicesenter som skal gi et jevnere tilbud til kundene våre. De skal også koordinere større landsdekkende avtaler, hvor vi har en betydelig del av omsetningen vår, sier han.