Bilfinger er blant annet involvert i prosjektene Tresfjordbrua og Vågstrandtunnelen i Møre og Romsdal for Statens vegvesen. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Bilfinger: - Viktig å lære av kulturforskjellene

Det fungerer best å jobbe etter norsk modell i Norge, mener Bilfinger etter 11 år i det norske markedet.

Den tyske entreprenøren Bilfinger har vært i Norge siden 2002 og ble i 2012 et Norskregistrert utenlandsk foretak (NUF). På kundelista står Statens vegvesen med blant annet prosjektene Tresfjordbrua og Vågstrandtunnelen i Møre og Romsdal.

På Fjellsprengingskonferansen 2013 delte selskapet noen av sine erfaringer som entreprenør i Norge.

– Vårt syn er at vi kan lære av de kulturforskjellene som finnes og utnytte hverandres sterke sider, sier markeds- og anbudssjef Randi Hermann i Bilfinger Construction Norge til Statens vegvesen sine nettsider.

Ifølge Hermann er den tyske kulturen preget av planlegging, system og struktur med beslutningstaking «ovenfra og ned» som utgangspunkt. Det skiller modellen fra den norske som beskrives som flatere.

– Dette medfører blant annet at en tysk leder har stor grad av detaljkunnskap om arbeidet som utføres ute på et anlegg. Den norske kulturen er preget av fleksibilitet og flatere organisasjoner. Viktige beslutninger blir i større grad tatt av de som utfører arbeidet og i samråd med ledelsen, sier Hermann i intervjuet med vegvesen.no.

Bilfinger har gjort tilpasninger til norske forhold under arbeidet med å sprenge ut Vågstrandstunnelen i Rauma kommune i Møre og Romsdal.

– I Norge er avgjørelsene om hvordan ting bør gjøres på stuff i større grad tatt av de som jobber der. Det krever høy kompetanse, men gjør at meterne kan gå raskt unna. Dette er viktig fordi arbeidskraften er kostbar. I resten av Europa er fjellkvaliteten ofte dårligere, noe som gir økt fokus på sikring og noe lavere fokus på fremdrift. Arbeidet er ofte organisert på en slik måte at en ikke trenger høy kompetanse på stuff, noe som gjør arbeidskraften mye billigere enn i Norge. Vår vurdering var at det fungerer best å jobbe etter norsk modell i Norge, svarer Hermann.

Hun mener at både Bilfinger og nordmenn har noe å lære av hverandre i måten å arbeide på.

– Nøkkelen til at Bilfinger og andre tyske selskaper kan hevde seg internasjonalt er kanskje nettopp kulturen for planlegging, systemer og strukturer.

– Norge er nok ledende i Europa på HMS. Her jobber vi nå med å forberede kultur og holdninger internt. Det er et sterkt fokus på dette hos Bilfinger sentralt, mener Hermann.