Fra venstre: Tom Kalsås (statssekretær i samferdselsdepartementet), Kjell Inge Davik (utbyggingsdirektør i Statens vegvesen), Øyvind Langemyr (daglig leder i Bertelsen & Garpestad) og Ales Gothard, (daglig leder i Metrostav). Foto: Bertelsen & Garpestad
Fra venstre: Tom Kalsås (statssekretær i samferdselsdepartementet), Kjell Inge Davik (utbyggingsdirektør i Statens vegvesen), Øyvind Langemyr (daglig leder i Bertelsen & Garpestad) og Ales Gothard, (daglig leder i Metrostav). Foto: Bertelsen & Garpestad

Bertelsen & Garpestad signerte rekordkontrakt

Bertelsen & Garpestad signerte sin største kontrakt noensinne onsdag.

E8-kontrakten med Statens vegvesen har en verdi på rundt 2,1 milliarder kroner, og involverer et samarbeid med det tsjekkiske selskapet Metrostav, skriver selskapet i en pressemelding.

Entreprenøren får ansvaret for å bygge cirka 10 kilometer av den nye E8-strekningen mellom Sørbotn og Laukslett i Troms. Mens Metrostav skal håndtere alt betongarbeid, inkludert en ny bro over Ramsfjorden som vil være rundt 800 meter lang.

Arbeidene forventes å pågå over en periode på tre år, med ferdigstillelse i 2027. Fysiske arbeider starter etter påske 2024.

I meldingen understreker BG at dette prosjektet er spesielt utfordrende på grunn av klimaforholdene, men skriver at de har betydelig erfaring med å jobbe i polare strøk. Om lag 150 personer vil være sysselsatt i løpet av de tre årene, hvorav mellom 50 og 70 av dem vil til enhver tid være fra den norske entreprenøren.

BG har allerede to store pågående prosjekter i nord. Ny innfartsvei til Hammerfest og rehabilitering av tunneler i Tromsø.