Samferdselsdepartementet vil investere nær 10 milliarder kroner i prosjektet, som inkluderer over 140 kilometer med ny vei mellom Bjerkvik, Harstad og Sortland i Nordland. De vil at én utbygger skal få hele oppdraget.
– Vi krever at prosjektet deles opp slik at norske entreprenører får en mulighet til å delta i konkurransen, sier leder Anita Johansen i Norsk Arbeidsmandsforbundet til Klassekampen.
Hun syns at man burde lære av byggingen av Hålogalandsbrua i 2018, som det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge Group Corporation sto for.
Også regiondirektør Daniel Bjarman-Simonsen i NHO Nordland mener det er viktig å holde mest mulig av verdiskapningen i Norge.
– Slike store kontrakter bidrar ikke til lokal verdiskaping, og de er heller ikke med på å gi norske anleggsbedrifter økt kompetanse. Anbudet må deles opp, sånn at norske entreprenører får lov til å konkurrere, sier han.
Overfor avisa åpner statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) i Samferdselsdepartementet for å vurdere på nytt hvordan byggingen av Hålogalandsveien skal gjennomføres. Hun sier at regjeringen vil komme tilbake til dette når saken legges fram for Stortinget