Varsler full stopp i togkonkurransen

Et NSB-selskap vant den første konkurransen om persontrafikk i Norge på Gjøvikbanen. En rød-grønn regjering varsler full stans i konkurranseutsetting av Sørlandsbanen og Bergensbanen.

De ansatte jublet etter at NSB Anbud AS mandag vant konkurransen om persontransport på Gjøvikbanen. Vi er kjempefornøyd. Nå er vi sikret samme jobb og arbeidsbetingelser. I kveld blir det feiring på Gjøvik, sier Reza A. Djavani, tillitsvalgt for konduktørene på Gjøvikbanen. Det er første gang persontrafikk med tog er åpnet for konkurranse i Norge. NSB Anbud, et heleid datterselskap av NSB, konkurrerte med danske DSB og franske Connex om kontrakten. Avtalen på Gjøvikbanen har en varighet på ti år, og NSB Anbud er sikret et årlig tilskudd på 70 millioner kroner. Bedre og billigere Vi har brukt god tid på Gjøvikbanen for å se hvordan konkurranseutsetting virker i et land som Norge. Vi ser allerede i dag en stor gevinst, ikke minst for de reisende, sier samferdselsminister Torild Skogsholm (V). Skogsholm sier NSB Anbud vant kontrakten fordi selskapet vil gi de reisende både et bedre rutetilbud, flere avganger og bedre service. Samtidig vil det statlige tilskuddet reduseres med rundt 10 millioner kroner. Bergen neste? Forbedringene vil føre til at flere reiser med toget. Konkurranse fører dermed til mer og bedre transport for færre statlige midler. Dette er et godt utgangspunkt for videre konkurranseutsetting, sier Skogsholm. Hun sier regjeringen jobber videre med planene om å konkurranse på Sørlandsbanen og Bergensbanen. Før sommeren planlegger departementet et møte med interesserte selskaper. Departementet er også i dialog med berørte kommuner og fylkeskommuner. Rødt lys Men et regjeringsskifte etter høstens valg vil sette bom for disse planene. En rød-grønn regjering vil reversere all videre konkurranseutsetting av persontrafikken på jernbanen, fastslår Sigrun Eng, Aps jernbanepolitiske talskvinne. Det er for sent å stanse anbudet på Gjøvikbanen, men det er uaktuelt med videre konkurranseutsetting, sier hun til NTB. Ap, SV og Sp mener både hensynet til sikkerhet for passasjerer og togpersonell taler mot videre konkurranse. Erfaringene med anbud på persontrafikk i Sverige og Storbritannia er dårlige. Blant annet har konkurser blant private selskaper skapt store problemer, sier Senterpartiets samferdselspolitiske talskvinne Jorunn Ringstad. Fornøyd Lederen i Norsk Jernbaneforbund, Kjell A. Brunborg, er glad for at et NSB-selskap fikk oppdraget på Gjøvikbanen, og sier ikke kategorisk nei til videre konkurranseutsetting på toglinjene. Vi vil vente og se hvordan konkurranseutsettingen virker på Gjøvikbanen. Det er positivt om konkurranseutsetting fører til at det går oftere tog, sier Brunborg til NTB. Leder Øystein Aslaksen i Norsk Lokomotivmannsforbund er langt mer kritisk. Han frykter at anbud kan svekke ansattes opparbeidede faglige rettigheter. Konkurranseutsetting er et forfeilet virkemiddel. Man kan oppnå mye mer ved hjelp av detaljerte avtaler med NSB. Jeg kan heller aldri tenke meg at anbud på Gjøvikbanen er samfunnsøkonomisk lønnsomt når man trekker fra konsulentutgiftene, sier han.