Snart klar med ny elektrisk Peugeot Partner

Med nye Partner Electric tar Peugeot et langt skritt nærmere bærekraftig transport og mobilitet.

Partner Electric har alle de egenskapene som allerede har gjort Partner til en foretrukket varebil i klassen, og nå blir den enda mer attraktiv som et alternativ til de som vil redusere utslippene ved kjøring. Partner med forbrenningsmotor ble Peugeots mest solgte modell i Norge i både 2011 og 2012.

Partner Electric beholder alle egenskapene som er kjent fra modellene med forbrenningsmotor. Partner Electric kommer i to lengder, L1: 4,38 meter og L2: 4,63 meter, og Partner har det største lastevolumet i klassen for små elektriske varebiler.

Maksimalt lastevolum er 3,3 kubikkmeter i versjon L1 og lengden inne i lasterommet er 1,8 meter. I lang versjon, L2, er lastevolumet 3,7 kubikkmeter og lengden i lasterommet øker til 2,05 meter.

Partner Electric har en nyttelast på 695 kilo.

Det mangler heller ikke plass foran, og Partner Electric får den nyeste skilleveggen med opptil 12 centimeter bedre plass. (Partner Electric vil gå med grønne EL-skilt, og derfor må den ha norsk skillevegg og tilfredsstille kassekravet på vanlig måte). Foran er det plass til tre personer og girvelgeren er et dreiehjul som sitter på dashbordet. Det er med andre ingen girspak i veien for passasjeren i midtsetet.

Rekkevidden er raus i klassen for elektriske varebiler. Partner Electric har en rekkevidde på 170 kilometer i følge den europeiske syklusen NDEC.

Partner har et dobbelt system for regenerering av energi. Når bilen ruller fritt fungerer den elektriske motoren som generator. I tillegg lades også batteriet ved bruk av bremsepedalen.

Batteriet er av typen Lithium-ion og har en kapasitet på 22,5 kilowattimer. Dette, sammen med et smart energistyringssystem, forbedret luftmotstand med tett grill, glattere underside på bilen og spesielle felger, sørger for den gode rekkevidden.

Toppfarten er sperret på 110 kilometer i timen.

Hovedforbrukerne av strøm, i tillegg til selve fremdriftsmotoren, er klimaanlegg og oppvarming. Partner Electric er utstyrt med et effektivt system for dette som bruker mindre strøm enn tidligere. Ved lav batterikapasitet, eller ønske om lenger rekkevidde, kan man trykke på ECO-knappen og varme/kjøling blir deaktivert. Ventilasjonen av kupéen opprettholdes.

Partner Electric er også utstyrt med kontakt for hurtiglader (CHAdeMO). Da lades batteriet til 50 prosent på 20 minutter og 80 prosent på 30 minutter. 100 posent opplading via en vanlig 16A huskontakt eller ladestasjon tar 7,5 time.

Partner Electric er utstyrt med en motor på 67 hestekrefter og 200 newtonmeter. I tillegg til at kraftressursene er tilstrekkelige er dette en helt ny opplevelse i transportsektoren. Stillheten som kjennetegner en elbil blir nå tilgjengelig i en arbeidsbil.

Partner kommer med Hill-Assist som hindrer at bilen ruller bakover ved bakkestart og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er standard.

Peugeot Partner Electric lanseres i Norge i mai. Den blir levert standard med 3 seter, klimaanlegg, radio/CD, vindu i skyvedør, elektronisk stabilitetsprogram (ESP), trinnløst automatgir og komfort skillevegg.