Mot byggestart på E134

Om kort tid begynner arbeidet med å prosjektere veiprosjektet E134 Gvammen-Århus i Telemark.

Dette arbeidet vil bli gjort av en utenforstående konsulent. Hvem som får kontrakten blir avgjort etter at anbudsfristen går ut i løpet av januar måned, melder Statens vegvesen.

I år er det bevilget 110 millioner kroner til veiprosjektet. Totalt er det snakk om 1,7 milliarder kroner.

Detaljert planlegging
Prosjektering av selve veien vil ta til i løpet av våren og pågå gjennom hele året. Dette arbeidet er omfattende og er enkelt fortalt en detaljert planlegging av både tunnelen og veiene på begge sider av tunnelen. Det er i denne detaljerte planleggingen at arbeidstegninger til byggingen av hele veisystemet blir laget. Selve den 9,4 kilometer lange tunnelen blir laget med 10,5 bredde. Her blir kjørebanen 8 meter, inkludert et en meter bredt midtfelt mellom kjøreretningene.

I tillegg til tunnelen vil det på hver side bli en drøy kilometer med vei, som binder den sammen med dagens E134. På hovedveien skal det lages tre bruer, men i tillegg også tre lokale bruer, en overgangsbru og en gangbru over kanalen på Gvammen.

Komprimerer bakken
Parallelt med dette prosjekteringsarbeidet, vil det bli utlyst flere kontrakter på mindre deler av prosjektet. Den første vil være for en forbelastning på Gvammen. Dette er blant annet sprengning av masse som skal brukes til å legge ut på begge sider av Hjartdøla. Massene legges ut for å komprimere bakken ned slik at det blir mulig å bygge en stabil bru på stedet. Arbeidet med å få ut disse massene vil starte allerede våren 2013. Disse massene vil bli fjernet igjen før brua bygges.

Reguleringsplanene for veiprosjektet ble vedtatt i Hjartdal og Seljord kommuner våren 2012. Nå i januar 2013 er forslaget til ny reguleringsplan for atkomstvegen til Flatin deponi i Seljord lagt ut til offentlig ettersyn. Deponiet på Flatin skal ta i mot en stor del av steinen som blir sprengt ut i Mælefjell. Arbeidet med atkomstvegen vil starte i første halvdel av mai.

Begynner sprengning
I midten av mai skal prosjekteringen av forskjæringen og starten på tunnelen være ferdig, slik at kontrakten for dette delprosjektet kan lyses ut. Innen sommeren er helt over, er planen at arbeidet med fjellskjæringen og det vi kaller «påhugg til tunnelen» kan ta til.

Etter sommerferien i 2014 starter arbeider med å sprenge tunnelen