Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Mot byggestart på E134

Publisert: 21.01.2013 12:10. Sist endret: 27.11.2013 21:11.

Om kort tid begynner arbeidet med å prosjektere veiprosjektet E134 Gvammen-Århus i Telemark.

  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning

  • COWI vant Hordfast-kontrakt

Nettleder

Fotballskandalen som må få konsekvenser

Les også:

  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
  • Næringens aktører leverer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6
  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell
  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
  • Eiendomsinvestor dømt til fem års fengsel for bedrageri
  • Kvadsheim: - Økt boligbygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på
  • Unio avviser regjeringens forslag om å øke aldersgrensen i staten til 72 år
  • En person alvorlig skadd etter at bil ble tatt av skred i Fauske
  • Innlegg: Dette må du vite om endringene i byggherreforskriften
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

Dette arbeidet vil bli gjort av en utenforstående konsulent. Hvem som får kontrakten blir avgjort etter at anbudsfristen går ut i løpet av januar måned, melder Statens vegvesen.

I år er det bevilget 110 millioner kroner til veiprosjektet. Totalt er det snakk om 1,7 milliarder kroner.

Detaljert planlegging
Prosjektering av selve veien vil ta til i løpet av våren og pågå gjennom hele året. Dette arbeidet er omfattende og er enkelt fortalt en detaljert planlegging av både tunnelen og veiene på begge sider av tunnelen. Det er i denne detaljerte planleggingen at arbeidstegninger til byggingen av hele veisystemet blir laget. Selve den 9,4 kilometer lange tunnelen blir laget med 10,5 bredde. Her blir kjørebanen 8 meter, inkludert et en meter bredt midtfelt mellom kjøreretningene.

I tillegg til tunnelen vil det på hver side bli en drøy kilometer med vei, som binder den sammen med dagens E134. På hovedveien skal det lages tre bruer, men i tillegg også tre lokale bruer, en overgangsbru og en gangbru over kanalen på Gvammen.

Komprimerer bakken
Parallelt med dette prosjekteringsarbeidet, vil det bli utlyst flere kontrakter på mindre deler av prosjektet. Den første vil være for en forbelastning på Gvammen. Dette er blant annet sprengning av masse som skal brukes til å legge ut på begge sider av Hjartdøla. Massene legges ut for å komprimere bakken ned slik at det blir mulig å bygge en stabil bru på stedet. Arbeidet med å få ut disse massene vil starte allerede våren 2013. Disse massene vil bli fjernet igjen før brua bygges.

Reguleringsplanene for veiprosjektet ble vedtatt i Hjartdal og Seljord kommuner våren 2012. Nå i januar 2013 er forslaget til ny reguleringsplan for atkomstvegen til Flatin deponi i Seljord lagt ut til offentlig ettersyn. Deponiet på Flatin skal ta i mot en stor del av steinen som blir sprengt ut i Mælefjell. Arbeidet med atkomstvegen vil starte i første halvdel av mai.

Begynner sprengning
I midten av mai skal prosjekteringen av forskjæringen og starten på tunnelen være ferdig, slik at kontrakten for dette delprosjektet kan lyses ut. Innen sommeren er helt over, er planen at arbeidet med fjellskjæringen og det vi kaller «påhugg til tunnelen» kan ta til.

Etter sommerferien i 2014 starter arbeider med å sprenge tunnelen

Nøkkelord:

Statens vegvesen, Anlegg
 

32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

 

Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

 

Kvadsheim:
- Økt bolig-bygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på

 

COWI vant Hordfast-kontrakt

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen