Selger unødvendig mange bilbatterier

Nye bilbatterier går unna som varmt hvetebrød om dagen, men Biltema-sjefen skulle ønske at flere heller satset på vedlikehold.

– Vi har selvfølgelig ikke noe imot å selge nye bilbatterier, men mye av salget skyldes nok at vedlikehold av bilbatteri er noe den vanlige bileier ikke driver med lenger. Batteriene får dermed redusert levetiden med flere år, sier daglig leder Tommy Fredriksen i Biltema Norge.

Desember var kaldere enn normalen i nesten hele landet, og i januar har kulda fortsatt på Sørlandet og Østlandet.

– På grunn av dårlig vedlikehold kan vi nærmest lese værhistorien ut av batterisalget. I desember solgte vi over 50 prosent flere bilbatterier enn desember året før, som var varmere enn normalen, sier Fredriksen.

Mens desember i fjor var den 11. kaldeste siden år 1900, var desember 2011 den cirka 20. varmeste, ifølge Meteorologisk institutt.

Rengjør
Vedlikehold gjelder ikke bare lading, men også ytre renhold. Skrubb toppen av batteriet rent for møkk og salt. Bruk såpevann, med børste eller svamp. Et lag med vaselin eller syrefritt fett over batteripolskoene forhindrer irr og krypstrøm.

Dersom du ikke har et vedlikeholdsfritt batteri, må væskemengden i battericellene sjekkes. Væsken skal stå over batteriplatene du ser nede i cellen. Batteriet skal kun etterfylles med destillert vann og når det er fulladet.

– Batteriet er bilens hjerte og må stelles pent med. Da kan det holde i minst fem-seks år, men ofte lenger hvis man er nøye, sier Biltema-sjef Fredriksen.

Levetid
Det viktigste er likevel å bedrive vedlikeholdslading. Varmeseter, varmeapparat og varmetråder i bakruta tærer på batteriet på kalde dager. I tillegg liker batteriet varme dårligere enn kulde og selvutlader om sommeren.

– Mange kjører uten å vite det rundt med et batteri som er nesten utlade. Da risikerer du at det fryser i stykker allerede like under null grader, sier Fredriksen.

Et tipptopp batteri tåler ifølge bilekspertene opp mot 70 minusgrader før det fryser i hjel.

Korte kjøreturer i kulda er batteriets verste fiende. Men en langtur retter ikke nødvendigvis opp skaden.

– Når du kjører lenge med et underladet batteri, reduseres batteriets mottagelighet for lading betydelig. Det er derfor ikke helt sant at du lader opp et bilbatteri på en langtur hvis utgangspunktet er dårlig, sier Biltema-sjefen.

– Det smarteste du gjør er derfor å lade batteriet med batterilader i forkant av vinteren og følge opp med én eller flere ladinger de neste månedene.