Svinesund-korken snart bare i historiebøkene

Den beryktede Svinesund-korken er omsider en saga blott. Nordmenn til og fra svenskehandel og ferie og sjåfører i nyttetrafikk må fra 12. juni finne noe annet å ergre seg over.

Historiebøkene vil fortelle at Svinesund-korken var særlig følbar i den siste halvdel av 1900-tallet og fram til 2005. Men en ny bru og 6,5 kilometer motorvei på begge sider av riksgrensen gjorde susen! Et rundt 20 meter bredt belte med to kjørefelt i hver retning, ny majestetisk bru som strekker seg 704 meter over sundet har kapasitet til å tåle dobbelt så stor trafikk som den nåværende E6 i dette området makter i rushperioden. Ny Svinesund-kork? Nei, den er langt utenfor vårt tidsperspektiv, ler Magne Lerfaldet, Statens vegkontors prosjektleder for nyveien på norsk side. Utfordringer Sammen med Lerfaldet og Tollvesenets kontorsjef for grensekontrollen Svinesund/Fredrikstad, Wenche Fredriksen, er NTB på dagen-før-dagen befaring på den nye Svinesundsforbindelsen. Nyveien fra Svingenskogen til brua, og fra Bjällvarpefjäll på svensk side sørover mot Nordbykrysset, ligger asfalten svart og innbydende med hvite veibanemarkeringer. Anvisningsskiltene er stort sett kjente, og her er lysmaster med riktig avstand, og den nye veivollene blir snart grønne. Lerfaldet kan si mye om de utfordringer som anleggsperioden fra høsten 2002 har gitt veibyggerne, og Wenche Fredriksen er opptatt av å formidle at tolletatens årvåkenhet fortsatt vil være markert til stede ved gamle Svinesundsbru selv om virksomhetsområdet i stor grad nå er flyttet over til den nye traseen med de utfordringer det medfører. Riksantikvaren har øvrig foreslått å frede den gamle brua som ble ferdigstilt 15. juni 1946. Stolte Prosjektleder Lerfaldet har ledet en anleggsgjeng som for vel 450 millioner kroner har bygget nye veibaner, nye kryss og avkjøringer samt bruer og bomstasjon ved Langkas. Han er stolt over at det nå bare få dager før den norsk-svenske innvielse 10. juni der kong Harald og kong Carl Gustaf er til stede bare er «småting» igjen å fikse: Noen nye skilter her og der, oppryddingsarbeid og litt hagestell særlig i kryssene og ved avkjøringsfilene. Kontorsjef Fredriksen er på sin side stolt over det nye anlegget som tolletaten har fått på Langkas. Her er det stor parkeringsplass for alle de lastebilene og vogntogene som trenger å stoppe for å få kontrollert fraktdokumentene, stor parkeringsplass for privatbiler, store kontrollgarasjer og nødvendige kontorer. Her står også den ene av tollvesenets to mobile trailerskannere. Den eneste nye utfordring for oss er at anlegget vårt ligger hele 300 meter fra veien. Men vi har ordnet oss med et bygg ikke så langt nord fra Langkas bomstasjon der vi kan holde øye med trafikken og lede eventuelle personbiler inn på veien bort til kontrollområdet, sier hun. Få overraskelser For bilister som har levd en stund byr ikke den nye Svinesundsforbindelsen på nevneverdige skilt- og kjøreoverraskelser. Nyveien har grønn og rød tollstatus, mens den gamle har grønn. Nye skilt vil fra langt sør for Nordby på svensk side opplyse om de to Svinesund-forbindelsenes tollstatus og prisene for å passere. Både vegvesenet og tolletaten regner med at vel en tredel av den nåværende dagstrafikken på vel 16.000 personbiler og trailere vil gå over gamlebrua, mens de øvrige 10.000 kjøretøyene vil ta den nye veien. To skilter er helt nye. Det ene er et stort, blått internasjonalt skilt som viser kryss og hvilket nummerering det har. Det andre er slått opp før innkjøring til Norge og viser riksvåpenet med følgende tekst: Norge Noreg.

Fakta om den nye Svinesundsforbindelsen:

* Den nye Svinesundsforbindelsen blir offisielt innviet 10. juni med representanter for det svenske og det norske kongehus til stede. * Trafikantene får anledning til å ta den nye veistrekningen gratis i bruk 12. juni. * Det er 90 km/t fartsgrense både på veiene og den nye brua. * Byggingen av den nye motorveien har tatt vel tre år, og inkludert brua er forbindelsen kostnadsberegnet til vel 1,3 milliarder kroner. Utgiftene skal tas inn ved bompenger i inntil 20 år fremover. * Fra 1. juli vil det koste 18 norske kroner og 20 svenske kroner å bruke den nye veien og brua. Førere av tyngre lastebiler må betale henholdsvis 90 norske og 100 svenske kroner. Alle kjøretøyer med AutoPASS-brikke får automatisk rabatt når de passerer Svinesund, uansett hvilket bompengeanlegg man har avtale med. * Det er anlagt i alt 6,5 kilometer ny vei på norsk og svensk side med fem småbruer. * Den nye Svinesundsbrua er 704 meter lang. * Det er bygget fire bompengestasjoner. Fra Oslo i retning Svinesund på den nye veien møter man bompengeboksene ved Langkaskrysset, mens man fra Strømstad i retning Svinesund møter bompengestasjonen i Bjällvarpefjäll like før den nye brua. Det er også bygget bompengestasjoner ved begge ender av gamle Svinesundsbrua. Inntil videre på grunn av svensk lov blir det ikke innkrevet penger på den gamle brua for trafikk inn i Sverige. * Den nye veiforbindelsen vil ved ankomst til henholdsvis svensk og norsk tollkontroll ha grønn og rød kjøresone. * Forbindelsen over gamle Svinesundsbrua har tollstatus som grønn vei, men obs!: Tollvesenet har ikke lagt ned. Her interesserer man seg fortsatt for narkotika og for mye alkohol i bagasjerommet. * På den nye motorveien er det ikke angitt med skilting nærmeste vei til for eksempel Marknaden og Nordby. Det vises heller ikke til «festningsbyen Halden» eller «festningsbyen Fredrikstad». Her må kartet fram. * To nye skilt: Stort blått internasjonalt skilt som varsler om veikryss på motorvei, og på svensk side ny utgave av skiltet som varsler at du skal krysse riksgrensen. Det inneholder riksvåpen og teksten «Norge Noreg».