Prislappen for ferjefri E39 på strekningen Trondheim– Kristiansand er rundt 100 milliarder kroner. Både Høyre og Frp er enige i at investeringen bør gjøres, men de blå strides stort når det kommer til hvordan dette skal finansieres, skriver Nationen.
Høyre-nestleder Bent Høie gikk nylig ut og lovte både intercity-utbygging på Østlandet og ferjefri E39. Grunnen til at det lot seg gjøre var ifølge Høie at det ikke var skattepenger som skulle brukes.
– En ferjefri strekning langs norskekysten på Vestlandet skal hovedfinansieres av bompenger, sier nestleder i Høyre, Bent Høie til Nationen.
Det blir i så fall tidenes mest omfattende norske bomprosjekt.
Helt utelukket
I Ålesund torsdag varslet Frp-leder Siv Jensen at Frp går inn i valgkampen med et klart valgløfte til bilister på Vestlandet:
– En ferjefri E 39 skal ikke bli finansiert med bompenger, sa Jensen.
Nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Bård Hoksrud (Frp), sier også at det er helt utelukket for Frp å gå med på en bompengefinansiert utbyggingsløsning.
– Vi skal sørge for at Høyre skjønner at det er god butikk å investere i lønnsomme samferdselsprosjekter. Vi vil ikke gå med på en bompengefinansiert E39, sier han.
Ikke bekymret
Bent Høie er imidlertid ikke bekymret for Frps motstand.
– Høyres utgangspunkt er at på prosjekter som erstatter ferjer er det bedre å betale bompenger i en periode, enn billetter til evig tid.
– Hvis Frp er uenige i det, så blir det et forhandlingstema etter valget, sier han.
- Nøkkelord
- Anlegg