Tunnel-gjennomslag i Ørgenvika

Torsdag 17. januar kl 12 tente Olav Skinnes, ordfører i Krødsherad kommune, siste tunnelsalve i Ørgenviktunnelen, og markerte dermed at tunneldrivinga er ferdig på prosjektet rv. 7 Sokna – Ørgenvika.

- Tunneldriving er det mest usikre i forhold til framdrift på et prosjekt. Nå er jeg sikker på at prosjektet holder framdriftsplanen, og at vi kan åpne den nye strekningen tidlig på forsommeren neste år, sa prosjektleder Erik Furuseth. Det var en fornøyd prosjektleder som takket Hæhre for godt utført og gjennomført arbeid etter gjennomslaget, melder vegvesen.no.

- Første salve i Ørgenviktunnelen ble avfyrt 4. januar i fjor, og etter vel ett års arbeid, er altså tunneldrivinga på prosjektet ferdig, oppsummerte Furuseth da alle var samlet på røysa etter gjennomslaget.

Ørgenviktrollet slått
- Arbeidet i tunnelen har pågått for fullt dette året, og arbeidet har vært organisert i tre skift. Hele døgnet, hver dag har seks mann arbeidet seg mot hverandre fra hver side i tunnelen. Med gjennomslaget i dag kan vi skåle for at Ørgenviktrollet er slått, sa driftsleder Reidar Løvhaugen, fra Hæhre, da han kunne konstatere at gjennomslaget var vellykket. Løvhaugen regner med at det som står igjen av sikringsarbeid i den vel 3700 meter lange tunnelen vil være ferdig innen påske.

Vestlandets viktigste prosjekt
Rv. 7 Sokna – Ørgenvika er et viktig vegprosjekt både for Oslo-regionen (fjernet et opphold), Hallingdal og ikke minst forbindelsen mellom Østlandet og Vestlandet. Dette kom tydelig fram ut fra oppmøtte politikere og et stort pressekorps i går.

– Lederen for vegavdelinga i Hordaland sa til meg at jeg leder Vestlandet viktigste vegprosjekt. Dette sier noe om hvor viktig det er å få ferdig denne strekningen, sa Furuseth.