Jernbaneverket fikk medhold i rettsaken om Lysaker stasjon

- Borgarting lagmannsrett har ikke gitt Peab medhold i søksmålet mot Jernbaneverket etter utbyggingen av Lysaker stasjon, skriver Jernbaneverket i en pressemelding.

Peab ble tilkjent et beløp på 13,3 millioner kroner (eks. mva.) - noe som var marginalt mer enn tilbudet fra Jernbaneverket før hovedforhandlingen i tingretten.

Peab må også betale 420 000 kroner i dagbot. Videre må selskapet også dekke Jernbaneverkets sakskostnader på 6 millioner kroner for behandlingen både i tingretten og lagmannsretten.

Peabs påstand var 101,9 millioner (eks. mva.) før behandlingen i tingretten og 75,5 millioner før ankesaken i lagmannsretten.

Tvisten gjaldt første fase av utbyggingen av Lysaker stasjon, som ble gjennomført i 2006-07. Dommen falt etter til sammen 13 uker i tingretten og lagmannsretten, hvor Jernbaneverket ble bistått av advokatfirma Kluge.

Andre fase av utbyggingen (2007-09) har også vært gjenstand for rettslig behandling i Asker & Bærum tingrett i 2011. Her ble Peab tilkjent 12,9 millioner kroner eks. mva. etter et opprinnelig krav på 60,9 millioner. Denne dommen ble ikke anket.

Peabs krav i sluttoppgjøret var samlet 255 millioner kroner (eks. mva.) utover det som tidligere var godkjent av Jernbaneverket. Gjennom målebrevsoppgjøret, avklaringer og forlik i enkeltsaker m.m., samt dommene i rettssakene for begge faser, vil Jernbaneverket utbetale totalt 41,2 millioner.

- Peab overfakturerte med andre ord Jernbaneverket med 213,8 millioner i sluttfakturaen, skriver Jernbaneverket i pressemeldingen.

- Vi er godt fornøyd med at lagmannsretten i all hovedsak har lagt Jernbaneverkets syn til grunn for dommen, og at retten slår fast at Jernbaneverkets praktisering av våre kontraktsbestemmelser var rimelige, sier utbyggingsdirektør Harald V. Nikolaisen i Jernbaneverket.

- Peabs krav om tilleggsvederlag basert på kost pluss et skjønnsmessig fradrag for egenrisiko ble avvist av domstolen. Retten la også til grunn at Peabs tap i Lysaker-prosjektet skyldes selskapets egne forhold, og at tapet ikke kan belastes Jernbaneverket. Retten mente videre at Jernbaneverkets praktisering av egne kontraktsbestemmelser var rimelig og la dette til grunn for dommen, skriver Jernbaneverket.