Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Krever kompensasjon fra regjeringen

Publisert: 18.01.2013 11:20. Sist endret: 27.11.2013 21:11.

Ifølge NHO taper godstrafikk på bane 300 millioner kroner årlig på grunn av dårlig drift og mangel på vedlikehold av infrastrukturen. De store godstransportørene krever nå kompensasjon for regjeringens forsømmelser.

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars

  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning

  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
  • Han er ny salgs- og markedssjef i Eltrode
  • Ny konsernadvokat i Newsec Basale
  • Arbeider skadd i ulykke på Straume
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorJørn Hindklev

– Nå har vi brukt fem år og enorme ressurser på luftslott som høyhastighetstog, mens graset gror – kua dør – og jernbanenettet forsømmes, sier næringsdirektør i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening, Erling Sæther, i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) til gd.no.

Leverer rapport til Arnstad
Innen 14 dager skal NHO i samarbeid med de store aktørene for gods i Norge; Schenker, Tollpost, Bring, levere en rapport til samferdselsministeren hvor de krever en kompensasjonsordning for tapt fortjeneste grunnet drift og vedlikehold av jernbanenettet.

Sæther mener det er nødvendig med et krafttak og uttaler til gd.no at ett av tiltakene går ut på at Jernbaneverket må ta ansvaret for den dårlige kvaliteten de påfører godskundene gjennom en erstatningsordning.

– En gavepakke til staten
NHO har tidligere spilt inn et tilsvarende forslag til forrige samferdselsminister, Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i 2011 uten at det førte til et snev av konkret handling.  

– Vår rapport er, i tillegg til forslag om kompensasjon er på ca. 30 sider med konkrete innspill på hvordan dette kan løses. Dette er en gavepakke til staten, sier næringsdirektøren til gd.no.

Tapte 300 millioner kroner i 2011
Bransjen regner med at den tapte 300 millioner kroner i katastrofeåret 2011, et år preget av ras og ekstremvær som synliggjorde etterslepet på jernbanen.

– Vi ser i dag at Soria Moria-erklæringen om overføring av gods fra veg til bane, og veg til sjø, er helt innholdsløs. Den har ikke de nødvendige virkemidlene, uttaler Sæther til gd.no.

Tollpost Globe er ett av selskapene som er med på rapporten NHO skal levere. I 2011 måtte selskapet kutte betydelige deler av sin virksomhet på toget grunnet manglende forutsigbarhet for levering.

– I Tollpost Globe er vi tilhengere av tog. Det er den mest miljøvennlige, effektive og fremtidsrettede måten å transportere en vare over større avstander. I 2013 går over 80 prosent av vår godsfremføring med tog der det er tilbud om det. Vi håper så inderlig at vi kan bevare denne prosenten og forhåpentligvis øke den, sier kommunikasjonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen i Tollpost Globe til bygg.no.

Vil ikke sitte med regningen
Han mener det helt klart er manglende leveringskvalitet som hindrer selskapet å bruke tog mer. Forsendelsene må komme frem til riktig tid.

– Det handler om å opprettholde en avtale som er inngått, men også om konkurransekraft og arbeidsplasser – ikke minst for mottaker av godset. Kvaliteten er mildt sagt uforutsigbar. Generasjoner med manglende investeringer på jernbanen har for alvor begynt å vise seg. Regningen for dette merarbeidet bør ikke havne hos oss godsaktører, sier han.

Godstransportøren kan tilføre god på jernbane betydelig høyere volum.

– Stikkordet er langsiktighet fra myndighetenes side. Det må krafttak til for å gjenvinne jernbanens konkurransekraft og tillit, påpeker Thorvaldsen.

Lys i tunnelen?
Han ser imidlertid et lite lys langt inne i tunnelen.

– Vi har store forventninger til kommende NTP og forventer at gods er et viktig hovedpunkt. Vi opplever at vi blir tatt på alvor. Det er viktig at regjeringen nå viser klart hvor de vil med godshåndteringen. Utvikling av nye transportplaner med lange planprosesser matcher ikke næringslivets behov for økt konkurransekraft, sier han.

Den dårlige kvaliteten på infrastrukturen på spesielt Dovrebanen har allerede ført til økning av trailertrafikken gjennom Gudbrandsdalen til Trøndelag. På landsbasis er det snakk om at ca. én mill. tonn er overført fra bane til veg. For Dovrebanen er det snakk om 250.000 tonn tilsvarende nesten 20.000 vogntog årlig, eller 80 vogntog i døgnet.

Nøkkelord:

Jernbane, NHO
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : –Tar det til etterretning

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

 

Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo
– entreprenør avviser

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen