Krever kompensasjon fra regjeringen

Ifølge NHO taper godstrafikk på bane 300 millioner kroner årlig på grunn av dårlig drift og mangel på vedlikehold av infrastrukturen. De store godstransportørene krever nå kompensasjon for regjeringens forsømmelser.

– Nå har vi brukt fem år og enorme ressurser på luftslott som høyhastighetstog, mens graset gror – kua dør – og jernbanenettet forsømmes, sier næringsdirektør i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening, Erling Sæther, i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) til gd.no.

Leverer rapport til Arnstad
Innen 14 dager skal NHO i samarbeid med de store aktørene for gods i Norge; Schenker, Tollpost, Bring, levere en rapport til samferdselsministeren hvor de krever en kompensasjonsordning for tapt fortjeneste grunnet drift og vedlikehold av jernbanenettet.

Sæther mener det er nødvendig med et krafttak og uttaler til gd.no at ett av tiltakene går ut på at Jernbaneverket må ta ansvaret for den dårlige kvaliteten de påfører godskundene gjennom en erstatningsordning.

– En gavepakke til staten
NHO har tidligere spilt inn et tilsvarende forslag til forrige samferdselsminister, Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i 2011 uten at det førte til et snev av konkret handling.  

– Vår rapport er, i tillegg til forslag om kompensasjon er på ca. 30 sider med konkrete innspill på hvordan dette kan løses. Dette er en gavepakke til staten, sier næringsdirektøren til gd.no.

Tapte 300 millioner kroner i 2011
Bransjen regner med at den tapte 300 millioner kroner i katastrofeåret 2011, et år preget av ras og ekstremvær som synliggjorde etterslepet på jernbanen.

– Vi ser i dag at Soria Moria-erklæringen om overføring av gods fra veg til bane, og veg til sjø, er helt innholdsløs. Den har ikke de nødvendige virkemidlene, uttaler Sæther til gd.no.

Tollpost Globe er ett av selskapene som er med på rapporten NHO skal levere. I 2011 måtte selskapet kutte betydelige deler av sin virksomhet på toget grunnet manglende forutsigbarhet for levering.

– I Tollpost Globe er vi tilhengere av tog. Det er den mest miljøvennlige, effektive og fremtidsrettede måten å transportere en vare over større avstander. I 2013 går over 80 prosent av vår godsfremføring med tog der det er tilbud om det. Vi håper så inderlig at vi kan bevare denne prosenten og forhåpentligvis øke den, sier kommunikasjonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen i Tollpost Globe til bygg.no.

Vil ikke sitte med regningen
Han mener det helt klart er manglende leveringskvalitet som hindrer selskapet å bruke tog mer. Forsendelsene må komme frem til riktig tid.

– Det handler om å opprettholde en avtale som er inngått, men også om konkurransekraft og arbeidsplasser – ikke minst for mottaker av godset. Kvaliteten er mildt sagt uforutsigbar. Generasjoner med manglende investeringer på jernbanen har for alvor begynt å vise seg. Regningen for dette merarbeidet bør ikke havne hos oss godsaktører, sier han.

Godstransportøren kan tilføre god på jernbane betydelig høyere volum.

– Stikkordet er langsiktighet fra myndighetenes side. Det må krafttak til for å gjenvinne jernbanens konkurransekraft og tillit, påpeker Thorvaldsen.

Lys i tunnelen?
Han ser imidlertid et lite lys langt inne i tunnelen.

– Vi har store forventninger til kommende NTP og forventer at gods er et viktig hovedpunkt. Vi opplever at vi blir tatt på alvor. Det er viktig at regjeringen nå viser klart hvor de vil med godshåndteringen. Utvikling av nye transportplaner med lange planprosesser matcher ikke næringslivets behov for økt konkurransekraft, sier han.

Den dårlige kvaliteten på infrastrukturen på spesielt Dovrebanen har allerede ført til økning av trailertrafikken gjennom Gudbrandsdalen til Trøndelag. På landsbasis er det snakk om at ca. én mill. tonn er overført fra bane til veg. For Dovrebanen er det snakk om 250.000 tonn tilsvarende nesten 20.000 vogntog årlig, eller 80 vogntog i døgnet.