Færre klager på spam-meldinger

Forbrukerombudet får færre klager over spam-meldinger på epost og sms. Risikoen for klekkelige bøter kan ha skremt spammerne, tror forbrukerombud Gry Nergård.

Nedgangen i spam-klager kan også skyldes at spammerne nå heller satser på sosiale medier som Facebook for å spre reklamen sin.

Forbrukerombudet mottok i fjor nesten 600 færre skriftlige klager, ned fra 8.835 i 2011 til 8.242 i 2012. Færre klager på spam-meldinger er den viktigste årsaken til nedgangen. De var redusert med en tredel.

Spam, eller søppelpost, er forbudt etter markedsføringsloven.

De siste tre årene er er fire firmaer og tre enkeltpersoner ilagt solide overtredelsesgebyr for brudd på markedsføringsloven, opplyser Nergård.

– Det er viktig at useriøse aktører ser at brudd på spam-forbudet i markedsføringsloven får konsekvenser, sier Nergård.

Men hun ser også en annen mulig forklaring på reduksjonen i antallet spam-klager.

– Det er mulig at de som tidligere har satset på markedsføring via epost og sms nå prøver seg fram i andre fora, først og fremst på Facebook, sier Nergård.

– Vi fikk spamforbudet for å stoppe forurensning av en kommunikasjonskanal med reklame. Nå ser vi eksempler på det samme på Facebook. Vi er opptatt av problemet med spam i sosiale medier, og vi vil blant annet fortsette dialogen som vi innledet med Facebook i fjor, sier Nergård.