Undervisningsverktøy om ekstremvær

Finans Norge og pedagogikkstudenter ved Høgskolen i Oslo og Akershus har utviklet et undervisningsverktøy om naturfarer, beredskap og risikovurdering.

Verktøyet stilles nå til disposisjon for skolen og forsikringsnæringen.

Programmet ”Ekstremvær og naturfarer”, som Nettverk for miljølære allerede har lansert i hele Norden, står sentralt. Finans Norge samarbeider med Nettverk for miljølære. Verktøyet legger opp til involvering av skoleelever på ungdomsskolenivå gjennom følgende to hoveddeler:

Bruk av nettstedet www.miljolare.no
1. registrering av ekstreme værhendelser og effektene av disse i nærmiljøet
2. intervjuer i nærmiljøet om folks tanker og holdninger til klimaendringer og lokal beredskap

Bruk av data fra første del som grunnlag for videre arbeid for å gi større forståelse av
1. klimaendringenes betydning for endringer i naturskaderisikoen
2. betydningen av forebygging av naturskader og tilpasning til et endret risikobilde

Gjennom bruken av det nyutviklede undervisningsverktøyet kan forsikringsnæringen og skolen samarbeide om læring.

Elevene får kunnskap om vær, klima og negative konsekvenser av klimaendringer, basert på egne observasjoner og erfaringer. Sammen med representanter fra forsikringsnæringen kan de deretter drøfte naturfarer, risikobildet og aktuelle lokale beredskapstiltak, forebygging eller avverging av effektene av ekstreme værhendelser.