Bro over Oslofjorden

I likhet med svært mange er vi enig med samferdselsminister Marit Arnstad som nå ønsker å utrede et bro-alternativ over Oslofjorden i stedet for å bygge en ny tunnel. Planene så langt har vært å utvide den eksisterende Oslofjordtunnelen med ett nytt løp.

Selv om vi er meget glade i tunneler, synes vi at man denne gang må velge en bro. På bunnen av Oslofjorden er det en meget vanskelig geologi – og det er mye dårlig fjell.

Dette merket man når tunnelen ble bygget – og det har man også merket i etterkant. I tillegg har tunnelen vært nærmest en sammenhengende katastrofe siden – ikke minst drittsmessig. Det har også vært mange ulykker i tunnelen. Tunnelen har også i lange perioder vært stengt. Tungtrafikken sliter virkelig i den bratte tunnelen.

Man kan muligens spare penger på å velge en tunnel-løsning, men nå må man slutte å tenke kortsiktig. Det kommer til å bli folksomt på begge sider av indre Oslofjord – og en bro vil løse mange av de trafikale problemene man får.

Dette kan også bli en fantastisk portal inn til Oslo. Det er mange verdensberømte broer rundt om i verden – denne kan bli en ny.

Vi foreslår at man også planlegger en bro slik at den både kan bygges for bil, for skinnegående transport – og det må selvsagt være plass til gang- og sykkelvei. En slik bro åpner uendelige perspektiver for utviklingen av hovedstadsområdet.

Rundt om og under Oslo trenger vi en rekke nye tunneler. Noen er i startgropa som Follotunnelen, men vi må også bygge en ny stor tunnel under Oslo for tog. I tillegg ser vi for oss mange nye tunnel-løsninger for T-bane. I fremtiden kommer det nok et nytt omfattende metrosystem i og rundt hovedstaden. Først da kan man få et kollektivsystem som gjør at bilene ikke dreper byen.

Broalternativet var sterkt fremme også forrige gang, men da valgte man av ulike og til dels merkelige årsaker en tunnel-løsning. Vi kan trygt si at man valgte feil. En slik feil må man ikke gjøre en gang til.