Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bro over Oslofjorden

Publisert: 12.01.2013 13:00. Sist endret: 27.11.2013 21:11.

I likhet med svært mange er vi enig med samferdselsminister Marit Arnstad som nå ønsker å utrede et bro-alternativ over Oslofjorden i stedet for å bygge en ny tunnel. Planene så langt har vært å utvide den eksisterende Oslofjordtunnelen med ett nytt løp.

Flere nettledere

  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
  • En klar oppfordring til byggenæringen
    22.02.2021
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
    21.02.2021
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
    19.02.2021
  • Næringens aktører leverer
    17.02.2021
  • Går vi mot nok en vår med store private investeringer?
    16.02.2021
  • Free seating - i hele landet
    16.02.2021
Les flere

Nettleder

Fotballskandalen som må få konsekvenser

Les også:

  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
  • Næringens aktører leverer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6
  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell
  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
  • Eiendomsinvestor dømt til fem års fengsel for bedrageri
  • Kvadsheim: - Økt boligbygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på
  • Unio avviser regjeringens forslag om å øke aldersgrensen i staten til 72 år
  • En person alvorlig skadd etter at bil ble tatt av skred i Fauske
  • Innlegg: Dette må du vite om endringene i byggherreforskriften
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorPer Helge Pedersen

Selv om vi er meget glade i tunneler, synes vi at man denne gang må velge en bro. På bunnen av Oslofjorden er det en meget vanskelig geologi – og det er mye dårlig fjell.

Dette merket man når tunnelen ble bygget – og det har man også merket i etterkant. I tillegg har tunnelen vært nærmest en sammenhengende katastrofe siden – ikke minst drittsmessig. Det har også vært mange ulykker i tunnelen. Tunnelen har også i lange perioder vært stengt. Tungtrafikken sliter virkelig i den bratte tunnelen.

Man kan muligens spare penger på å velge en tunnel-løsning, men nå må man slutte å tenke kortsiktig. Det kommer til å bli folksomt på begge sider av indre Oslofjord – og en bro vil løse mange av de trafikale problemene man får.

Dette kan også bli en fantastisk portal inn til Oslo. Det er mange verdensberømte broer rundt om i verden – denne kan bli en ny.

Vi foreslår at man også planlegger en bro slik at den både kan bygges for bil, for skinnegående transport – og det må selvsagt være plass til gang- og sykkelvei. En slik bro åpner uendelige perspektiver for utviklingen av hovedstadsområdet.

Rundt om og under Oslo trenger vi en rekke nye tunneler. Noen er i startgropa som Follotunnelen, men vi må også bygge en ny stor tunnel under Oslo for tog. I tillegg ser vi for oss mange nye tunnel-løsninger for T-bane. I fremtiden kommer det nok et nytt omfattende metrosystem i og rundt hovedstaden. Først da kan man få et kollektivsystem som gjør at bilene ikke dreper byen.

Broalternativet var sterkt fremme også forrige gang, men da valgte man av ulike og til dels merkelige årsaker en tunnel-løsning. Vi kan trygt si at man valgte feil. En slik feil må man ikke gjøre en gang til.

Nøkkelord:

Leder
 

32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

 

Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

 

Kvadsheim:
- Økt bolig-bygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på

 

COWI vant Hordfast-kontrakt

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen