Bilfinger Construction vil bidra til kompetanseheving

- Vi i Bilfinger Construction vil i aller høyeste grad bidra til å utvikle kompetansen i norsk anleggsnæring. Ved oppstarten av den nye veitunnelen på Vågstranda i Møre og Romsdal har vi nå ansatt vår første lærling. Vi skal også opprette en tariffavtale med Norsk Arbeidsmandsforbund, sier Arne Rafdal.

Han er prosjektleder i Arbeidsfellesskapet i Bilfinger M3 Anlegg Vågstrandtunnelen. Dette er den første store tunneljobben (3,6 km) man tar fått på som entreprenør og det skjer i samarbeid med Bodø-selskapet M3 Anlegg AS. Denne jobben som startet i oktober, skal avsluttes i 2014. Dette er et viktig prosjekt på E136 som også kalles ”eksportveien”. På denne veien sendes store mengder gods ut fra industrien i Møre og Romsdal. Tunnel-kontrakten er på 372 millioner kroner.

Bilfinger Construction har også fått kontrakt på Tresfjordbrua som innebærer en betydelig forkorting av denne veistrekningen. Brukontrakten er på 572 millioner kroner.

- For oss har det vært veldig viktig å få læringen på plass. Dette er den første lærling Bilfinger Construction har i Norge. Vi har ansatt Halvor Meringdal som kommer fra Romsdal, nærmere bestemt fra Eikesdal. Han vil nå følge hele prosjektet fra rigging, driving og til vann- og frostsikring og ferdiggjøring.

Denne tunnelen blir drevet på konvensjonell måte. Det å satse på lærlinger er noe vi kommer til å fortsette med også på nye tunnelprosjekter, sier Rafdal som også er veldig fornøyd med at man får tariffavtale ved anlegget.

- Vi skal drive på tre skift fra to stuffer. Vi bemanner med 50/50 tysk og norsk arbeidskraft. Driverne vil være norske. På hver stuff vil det være to nordmenn og to utlendinger. Ellers vil vi sørge for at alle utenlandske arbeidere får norske sertifikater for de biler/maskiner som skal brukes. Vi er opptatt av ryddighet i alle forhold, sier han.

- Erfaringene så langt fra dette prosjektet har vært meget bra. Vi kjørte i september en omfattende samhandlingsfase. Vi har allerede en meget god tone mellom oss på entreprenørsiden og veivesenets folk, sier han.

Hos Statens vegvesen kan du lese mer om prosjektet