Gjennomslag i Valslagstunnelen

Tirsdag ble siste salve fyrt av i den 2601 meter lange Valslagstunnelen. Dermed er alle de tre tunnelene på fv. 714 ferdig sprengt.

Fakta om fv. 714 Laksevegen

Målsettingen med prosjektet er å bedre framkommeligheten og øke trafikksikkerheten. En utbygging av fv. 714 vil ha stor betydning for næringsliv og bosetting i ommunene Snillfjord, Orkdal, Hitra og Frøya.

– Framdriften har vært god, og både entreprenøren og underleverandører har gjort en solid jobb, sier prosjektleder Svein Soknes i Statens vegvesen.

Nå begynner «innredningsarbeidet» av Valslagstunnelen. Etter planen blir den åpnet for trafikk ved årsskiftet 2013-14. Når tunnelen åpner, erstatter den en smal og rasfarlig strekning med mange svinger, melder vegvesen.no.

De to andre tunnelene ligger litt lenger fram i løypa. I den 1070 meter lange Fenestunnelen nærmer arbeidet seg slutten.

– Vi håper å kunne åpne Fenestunnelen for trafikk i begynnelsen av februar, mens Brattstiåstunnelen antakelig blir åpnet i mai, sier Soknes.