Ja takk, begge deler

Vi deler 100 prosent det innspillet Høyre har kommet med, nemlig om både å bygge ut Intercity på Østlandet og det å gjøre Vestlandet ferjefritt. Det vil koste 230 milliarder kroner. Etter vårt syn er dette noen av de beste investeringer Norge kan gjøre de neste årene.

Høyres nestleder Bent Høie kan ikke se at det er nødvendig å prioritere mellom disse to gigantiske samferdselsprosjektene. Vi er enig i det. Vi forstår heller ikke dem som forsøker å sette disse prosjektene opp mot hverandre.

Full Intercity-utbygging fra Halden, Skien og Lillehammer til Oslo, har en anslått prislapp på 130 milliarder kroner. Dette må staten finansiere, mener Høie.

Fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim er kostnadsregnet til 100 milliarder kroner og kan finansieres ved hjelp av bompenger, mener han. Arbeiderpartiet kaller det urealistisk.

Nå er det på tide at vi kommer oss ut av det tvangsgrepet som har preget samferdselspolitikken i Norge i alt for lang tid. Det er ikke for ingenting at de rødgrønne scorer så enormt lavt nettopp på grunn av samferdselspolitikken. De synes helt å mangle den entusiasmen som i alle fall har preget Arbeiderpartiet i etterkrigstidens Norge. Nå er de visjonærere politikerne totalt fraværende i det partiet.

Selvsagt har vi i tillegg råd til å bygge ut de viktige samferdselslinjene både fra sør til nord og fra øst til vest her i landet. Vi kan ikke forstå at velgerne vil stemme inn de politikerne som synes det er greit å bli slått av et av Europas fattigeste land når det gjelder veibygging, nemlig Albania. Vi har både råd og anledning til å klatre høyt på listen som viser status i samferdselsutbygging i Europa.

Ellers må det selvsagt satses enorme summer for å løse samferdselsproblemene rundt hovedstaden. Det betyr nye togtunneler og nye metrobaner.