Vil ha mer satsing på distriktsjernbanene

Politikere og næringsliv i distriktene ber regjeringen sørge for økt satsing på bedre jernbanenett og nye lokomotiver på distriktsjernbanene.

Nasjonal transportplan (NTP) skal legges fram til våren. I tiden fram til da er det mange som vil mene mye om samferdsel. I Stjørdal skal det 10. og 11. januar holdes møte der både samferdselsminister Marit Arnstad og næringsminister Trond Giske skal delta. Der skal elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen diskuteres, skriver Nationen.

– Transportsektoren har store utfordring når det gjelder klima. Vi har sammenlignet tallene i NTP for de ulike prosjektene som er foreslått. En elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen er uten tvil det mest kostnadseffektive klimatiltaket, sier Gaute Dahl, rådgiver i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Trønderbanen og Meråkerbanen er ikke alene om å mangle elektrifisering. Heller ikke Nordlandsbanen, Rørosbanen, Raumabanen eller Bratsbergbanen er elektrifisert. Derfor blir det brukt dieseltog som er dyrere både å drifte og vedlikeholde.

Norske Skog er blant en av flere aktører som sender gods mellom Norge og Sverige via Meråkerbanen. Kommunikasjonsdirektør Carsten Dybvig mener elektrifisering vil kunne føre til at nye moderne lokomotiver kan dra større lass, noe som vil bidra til billigere drift.

Også NSB har tatt til orde for elektrifisering. I dag går det rundt 13.000 avganger med dieseldrevne tog på Trønderbanen mellom Trondheim og Steinkjer hvert år. Elektrifisering er et viktig miljøargument, og kundene vil få et bedre tilbud, mener kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB.