Både dagligvarekjeder og kjøpesentre merket godt at mange utsatte julehandelen til siste uken før jul, skriver Aftenposten.
– Vi hadde en forsiktig start på julehandelen, men det ble en fantastisk innspurt, sier informasjonssjef Øystein Ingdahl i hovedorganisasjonen Virke.
Han viser til at det i den siste uken før jul var en handelsvekst på 25 prosent sammenlignet med samme uke året før. At julaften i fjor havnet på en mandag, ga dessuten maksimalt utslag på antall handelsdager.
Virke hadde regnet med en handelsvekst på 2 prosent for hele desember, sammenlignet med samme måned i 2011. De endelige salgstallene er ennå ikke klare, fordi tallene for romjulen fortsatt ikke har kommet inn. Virkes prognoser viser at hver eneste av oss i gjennomsnitt handlet for rundt 10.030 kroner i norske butikker i julemåneden.
Julehandelen utgjør 40 prosent mer enn gjennomsnittet i de øvrige elleve månedene. Virkes tall er basert på omsetningstall fra 162 kjøpesentre. Sports- og elektrobransjen melder om litt mer nøkterne tilstander, mens dagligvarebransjen gleder seg over større omsetningsøkning.
Hvis Virkes forventninger om 2 prosent vekst slår til, vil det innebære at julehandelen for første gang passerer 50 milliarder kroner. (©NTB)
- Nøkkelord
- Byggevarer
- Forbruker