Venstre vil gjøre Nav mer brukervennlig

Venstre vil ha mer direkte kontakt mellom brukeren og den som har beslutningsmyndighet i Nav. Nestleder Terje Breivik ønsker også mer bruk av skjønn.

Breivik viser til en doktorgradsavhandling av forsker og sosionom Anita Røysum fra oktober i fjor. Den konkluderer med at Nav-reformen har ført til mer byråkrati og regelstyring og mindre tid til brukerne.

– Normalen er i ferd med å bli at det er brukeren som må tilpasse seg systemet, ikke omvendt. Slik kan vi ikke ha det. Folks behov må alltid komme først, sier Venstres nestleder.

Han mener at adgangen til å bruke skjønn må bli større innenfor det lovverket Nav forvalter, hvis målet er at individuelle behov skal veie tyngre. Dessuten må brukerne få direkte kontakt med den som har myndighet til å fatte vedtak.

– Med dagens organisering får ikke brukerne direkte kontakt med saksbehandleren som til slutt bestemmer. Den personen er plassert sentralt i Nav-forvaltningen og har i regelen ikke publikumskontakt. Dette mener Venstre er svært betenkelig. Vi vil at førstelinjetjenesten i langt større grad må få myndighet til å avgjøre saker. Uansett skal publikum få kontakt med den som bestemmer, sier Breivik.