Nye beregninger viser at dobbeltspor er lønnsomt

For snart ett år siden konkluderte Jernbaneverket med at nye dobbeltspor på Østlandet ville være ulønnsomt. Nå slår en ny beregning fast det motsatte, noe som får Naturvernforbundet til å kreve at også lyntogstrekningene blir vurdert på nytt.

I februar i fjor konkluderte Jernbaneverket med at hver krone investert i Vestfoldbanen ville gi et tap på 70 øre. Også Østfoldbanen og linjen fra Oslo til Lillehammer havnet på minussiden.

Men nå viser nye beregninger fra Vista Analyse et helt motsatt resultat, skriver Aftenposten.

Hver krone investert i Vestfoldbanen vil gi 33 øre i pluss, hver krone som investeres i Østfoldbanen vil gi 17 øre i pluss, og Dovrebanen mot Lillehammer vil gi 24 øre i pluss for hver investerte krone.

Beregningene får Naturvernforbundet til å kreve at også lønnsomheten for lyntogstrekningene blir vurdert på nytt. Men Samferdselsdepartementet avviser at dette vil bli gjort.

– Vi ser ikke behov for nye utredninger for lyntog. Nå handler det om å ta standpunkt, sier statssekretær Geir Pollestad.

Han forteller videre at han ikke er overrasket over at InterCity ifølge de nye beregningene går i pluss, men legger til at departementet venter på en ekstern kvalitetssikring av tallene som skal komme på et senere tidspunkt. InterCity-utbyggingen blir videre diskutert når regjeringen til våren legger fram ny Nasjonal transportplan, forteller Pollestad. (©NTB)