Viggjatunnelen undersøkt av geolog

Viggjatunnelen mellom Børsa og Thamshavn er stengt etter at sprøytebetong har falt ned fra taket i tunnelen. I dag har geolog undersøkt tunnelen.

Vegmeldingssentralen mottok melding fra politiet like før klokka 18.00 nyttårsaften. Vegen ble umiddelbart stengt. Det er skiltet omkjøring på «gamle E39» (Fv 800) mellom Børsa og Thamshavn.

- Det har kommet ned om lag to kubikk med småstein og sprøytebetong fra taket. Det er ikke så veldig omfattende, men det er fortsatt usikkert hvor mye som må repareres, sier avdelingsdirektør Ingvar Tøndel ved veiavdelingen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag til adressa.no.

Onsdag formiddag ble det gjennomført en befaring av entreprenør Skanska og Sweco, og det er førstnevnte som har driftansvar for tunnelen.

- Det kan fortsatt dukke opp mer når vi begynner å renske, men ut fra situasjonen i dag så regner vi med å åpne tunnelen på slutten av fredag, sier Tøndel.

De løse fjellmassene må festes med en spesiell type bolter, og det er disse som fører til at folk må smøre seg med tålmodighet.

- Dette er bolter som krever ett døgn med herding fordi de festes med sementmørtel. Det betyr at det blir noe senere enn vi hadde håpet, sier Tøndel.

Statens vegvesen gjennomfører jevnlige kontroller, og det var planlagt utbedring på enkelte områder i Viggjatunnelen i neste uke. 

Årsaken til at raset oppsto er foreløpig ikke kjent, men Tøndel tror det kan være en kombinasjon av løst fjell og at det er en overgang mellom tyngre og lettere sikring på akkurat denne plassen.

- Det har vært dryss fra dette stedet tidligere, og derfor var det satt opp på lista over plasser vi skulle undersøke over helga. Nå tar vi også de andre områdene i samme slengen når vi først må vente på at boltene skal herdes, forklarer Tøndel.

Viggjatunnelen er en del av OPS-prosjektet E39 Øysand - Thamshavn som Skanska i sin tid bygde.

I 2008 ble flere av tunnelene stengt grunnet teknisk feil på noen av viftene  i tunnelene.