Verdens største mudringsfartøy i Easington

Verdens største mudringsfartøy, JFJ de Nul, er ankommet kysten av Easington for å begynne grøftearbeidet for ilandføring av gassrørledningen Langeled.

- Vi startet gravingen av grøften (ti meter bred og to meter dyp) om lag en kilometer utenfor kysten, og vi vil komme seks eller sju kilometer ut innen fredag 20. mai, sier prosjektleder for ilandføringen av Langeled i Easington, Arne Ivar Helland. Fartøyet klarer opptil en kilometer per dag avhengig av værforholdene, skriver Hydro på sine nettsider. JFJ de Nul følges av mannskapsskipet Argus, oppmålings- og overvåkingsskipet Norse, taubåten Afon Goch og multi cat-fartøyet Grey Mammoth. Til land Gravearbeidet vil fortsette til et punkt som ligger om lag 20 kilometer utenfor kysten, og herfra vil leggelekteren Tog Mor, starte leggingen av Langeled mot land den 20. juni. Rørleggingen ventes å ta 30 dager. Om lag samtidig som rørleggingen inn til Easington avsluttes i midten av juli, vil rørleggingsfartøyet LB 200 starte å legge ut rørledningen fra punktet 20 kilometer utenfor kysten til Sleipner-plattformen i Nordsjøen, som er knutepunkt for Ormen Lange-gassen mellom Norge og Storbritannia. Gravearbeidet startet en kilometer utenfor kysten fordi det ble antatt at strømmen kom til å føre med seg sand som ville fylle igjen grøfta inn til land innen rørleggingen ville nå fram dit i midten av juli, forklarer Helland. Tog Mor vil avslutte rørleggingen om lag 500 meter fra land for å unngå å gå på grunn. En gigantisk landbasert vinsj vil trekke den gjenværende delen opp på land og på plass. Ilandføringen av Langeled i Easington er en del av det større prosjektet Langeled UK, og består av det grøftearbeidet som er beskrevet over, rørlegging, bygging av en tunnel fra stranden til et landbasert anlegg om lag 700 meter fra mottaksterminalen, og bygging av en midlertidig kofferdam (armering som skal holde grøfta åpen) fra stranden til et punkt som ligger 240 meter fra land. Alle systemer fungerer som de skal - Prosjektet går som planlagt, sier Helland, og tilføyer at restitusjonsarbeidet (for å dekke til alle spor etter grøftegraving og rørlegging) vil starte så snart rørledningen er på plass. - I rørledningsprosjekter bør det ikke være noen spor etter arbeidet som er gjort. Det er egentlig ganske synd at det er ingen som får se hva det er vi har jobbet med. Den landbaserte delen av prosjektet Langeled UK går ut på å bygge en ny mottaksterminal for gass i Easington, og dette arbeidet går også som planlagt i henhold til prosjektleder for Langeled UK, Roar Ståle Larsen. - Prosjekteringsarbeidet nærmer seg nå slutten. Det meste av utstyr og materialer er bestilt, og det er tildelt kontrakter for forberedelser på anleggsområdet og byggeaktiviteter. Forberedelsene på anleggsområdet er allerede fullført, og byggevirksomheten har startet mobiliseringen, forklarer han. Den nye mottaksterminalen for gass skal etter planen settes i drift i oktober 2006. - Alt går som planlagt, og forholdet til myndighetene og lokalbefolkningen er godt, sier han.