Arnstad prioriterer byregionene foran lyntog

Samferdselsminister Marit Arnstad (Ap) dropper lyntogsatsing for å prioritere jernbanenettet rundt storbyene.

– Jeg har vanskelig for å se at det er mulig å prioritere lyntog og høyhastighetstog i den økonomiske situasjonen vi er i. Vi skal føre en økonomisk ansvarlig politikk, og vi har andre og viktigere behov og oppgaver på samferdselsområdet, sier Arnstad til NRK.

Dermed må lyntogsatsingen i Trøndelag og på Vestlandet vente. Statsråden vil først bygge ut jernbanen for å løse kollektivoppgavene rundt storbyene, og særlig i Oslo-området.

– Jeg er ikke i tvil om at jernbanen er viktigst rundt de store byene, for å kunne frakte folk til og fra arbeid og også for å spre veksten rundt de store byene, sier hun.

SV lover kamp

Den nye nasjonale transportplanen legges fram våren 2013.

– Vi kommer ikke bort fra at Norge er et land der også fly kommer til å være en viktig del av transportarbeidet. Det gjelder ikke bare mellom de store byene, men også på kortbanenettet som er avgjørende viktig for Norge, sier Arnstad.

SVs samferdselspolitiske talsmann, Hallgeir Langeland, lover kamp for å finansiere lyntoget.

– Nå lager Arnstad trøbbel for seg selv. Stortingsflertallet, alle partier unntatt Frp, har klokelig sagt at når man bygger jernbane på Østlandet, så skal man tenke på hele Norge og bygge med lyntogkvalitet slik som man nå gjør i Vestfold, sier han.

Frp er begeistret

Signalet fra Arnstad blir svært godtatt mottatt av Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, stortingsrepresentant Bård Hoksrud.

– Jeg tror alle egentlig er opptatt av å få bygd ut InterCity-anlegget. Så får lyntogplanene legges bort for alltid. Det har vært en dyr fornøyelse som de har brukt 80 millioner kroner på, sier Hoksrud til NTB.

Ifølge Frp-politikeren vil utbyggingen av InterCity-triangelet koste 130 til 140 milliarder kroner, mens høyhastighetsplanene ville beløpt seg til mellom 600 og 1.000 milliarder kroner.

– Jeg forventer at stortingsflertallet vil falle ned på samme standpunkt som statsråden. Med dagens bevilgninger snakker vi fort om 20 år før dette er på plass. Vår ambisjon er å gjøre det på de 12-13 årene som Jernbaneverket sier det er mulig å bygge ut InterCity-triangelet på, sier Bård Hoksrud.

Ber om utredninger

Arild Hermstad, som leder Framtiden i våre hender, mener samferdselsministeren lurer seg selv.

– Over 65 prosent av dagens baner er over hundre år gamle. Skal vi opprettholde jernbanen som et alternativ for gods- og passasjerer på fjernstrekningene, holder det ikke å å ha nye linjer på Østlandet. Vi må også bygge ut til Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Bergen, sier Hermstad.

Han mener dette ikke er noen god valgkampsak for regjeringen.

– Regjeringen må presentere en tidsplan for når et fullstendig banenett mellom de store byene i Norge skal stå klart – og sørge for at utredning og planlegging videreføres i høyt tempo. Vi ber om at såkalte konseptvalgutredninger for banene ferdigstilles i løpet av tre år, sier Arild Hermstad