Utrader ikke norsk anleggsnæring!

Både politikere og representanter for Statens Vegvesen ivrer for å bruke flere utenlandske entreprenører til veibygging i Norge. Det har vi ingen ting i mot, men da må man være garantert at konkurransen skjer på like betingelser.

Vi er ikke overbevist om at det skjer i dag. Faren er stor for at vi kan ødelegge hele den norske anleggsbransjen. Skjer det står resten av byggenæringen for tur.

Vi ser nå at utenlandske aktører tar en større og større del av de anleggskontraktene som lyses ut. Albert Kr. Hæhre var en av de første som ropte Varsku her gjennom oppslag på Byggeindustriens nettsted www.bygg.no. Nå er vi glade for at også andre medier tar opp saken. Nettstedet E24 har kjørt flere store reportasjer om temaet – og det er all grunn til å forfølge det som tas opp. Hæhre har veldig mange meningsfeller bak seg.

I intervju med bygg.no sier Vegdirektoratet at man ikke har funnet bevis for de påstander som Albert Kr. Hæhre har fremsatt. Det er sikkert riktig, men vi vet at dette er en sammensatt sak. Også vi har fått meldinger fra folk som jobber i utenlandske foretak som sier at de opplever et annet regime og at det er andre regler enn i norske bedrifter. Om dette er enkeltstående tilfeller eller om det er generelt, vet ikke vi. Men det anleggsarbeidere sier til oss er at dette kan være starten på en nedbygging av den norske anleggsnæringen.

”Leve Toten – skit i Norge” kan stå som et lite motto for det som skjer. Det kan kanskje bli bygget noen meter mer motorvei til en billigere pris ved hjelp av utenlandske selskap, men hva er prisen totalt for samfunnet.Mange av dem som jobber i anleggsnæringen bor rundt om i de grisgrendte strøk. Både anleggsbedriftene og de som jobber der er er viktige skattebetalere til mindre norske kommuner og til den norske stat. Dette er en virksomhet som bidrar til å opprettholde folketallet ute i distriktene og som bidrar til å utvikle velferden for land og folk.

Vi vet at mange av de utenlandske bedriftene tar med seg både folk og innsatsvarer fra utlandet til de norske prosjektene. Skatten forsvinner ut av landet og det meste blir kjøpt utenfra. Dermed vil også de store ringvirkningene til annet næringsliv fordufte. Dersom vi har norske politikere som mener at det er helt greit – da bør vi kanskje skifte politikere.

På bygg.no la vi i går ut en melding om at den meget anerkjente anleggsbedriften TT-Anlegg på Sørlandet permitterer.

- Hos oss er 10-12 personer foreløpig permittert, men vi har sendt permitteringsvarsel til samtlige. Vi vet ikke hvem som skal permitteres før over nyttår, sier TT-Anlegg-eier Tom Eikså til Fædrelandsvennen. Når bransjemannen Tom Eikså går til et slikt skritt er det grunn til å bli bekymret.

Faren er stor for at store deler av de norske anleggsentreprenørene vil forsvinne mens utenlandske selskaper presser prisene og lønnsnivået stadig lengre ned.

Men er de utenlandske aktørene her når vi trenger dem mest. Hvem skal åpne veier etter ras og ødeleggelser etter at uværet har herjet?

De norske anleggsentreprenørene er etter vårt syn en garanti for at vi skal opprettholde en beredskap i Norge. Dette må verken politikerne eller Statens Vegvesen glemme.

Det skjer nå en veldig endring i hele byggenæringen i Norge. Det er ikke bare anleggsentreprenørene som nå merker dette, men hele næringen.

På Byggedagene 6. og 7. mars i 2013 vil dette temaet få stor plass. Vi tror at det er svært viktig at hele næringen nå mobiliserer – det gjelder både på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden.

Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) skal arrangere sitt 50 års-jubileum i 2013. I den forbindelse skal mediehuset Byggeindustrien lage et stort jubileumsmagasin. Der vil det bl a også bli slått ring om den norske metoden å drive tunneler på. Nå står også denne metoden for fall dersom man nå ikke mobliserer.

Dette har så absolutt ikke med de utenlandske entreprenørene å gjøre. I en e-post til redaktøren skriver en kjent anleggsmann om de nye tunnelforskriftene:

Bakteppet for det som skjer har E24 samlet i følgende oppsummering:

Det siste året har voldsomme endringer inntruffet i den norske anleggsbransjen.

I 2012 har utenlandske selskaper vunnet kontraktene i over halvparten av de 21 utbyggingsprosjektene som Statens vegvesen har utlyst på over 100 millioner kroner.

Over halvparten av Statens vegvesens 21 kontrakter over 100 millioner kroner gikk til utenlandske selskaper i år.

Jernbaneverket opplyser til E24 at de i løpet av 2011 og 2012 har inngått fem kontrakter med verdi på over 100 millioner kroner med utenlandske entreprenører.

Dette utgjør cirka en tredel av kontraktene.

Totalt inngikk Jernbaneverket 16 kontrakter med verdi over 100 millioner i denne perioden.

Kilde: Statens vegvesen og Jernbaneverket

Og for å gjenta – Vi ønsker de utenlandske entreprenørbedriftene velkommen til Norge. Vi har så store utfordringer og vi har et så stort etterslep på mange områder at vi trenger all den kapasitet vi kan få. Men konkurransevilkårene MÅ være like mellom utenlandske og norske aktører. Det er kun det vi ber om.

Og så kan vi ikke hyve på båten en tunnelmetode vi er blitt berømt for over hele verden.