Økt brannsikkerhet i Oslotunnelen

- Forbedring av brannsikkerhet står høyt på Jernbaneverkets agenda, sier Karstein Søreide, assisterende banedirektør. – Ulmebrannen 16. desember understreker at vi fortsatt må holde et høyt trykk i dette arbeidet.

Oslotunnelen ble stengt for togtrafikk søndag 16. desember på grunn av røykutvikling fra en ulmebrann. Tunnelen åpnet for togtrafikk mandag ettermiddag etter at skadede kabler var skiftet og anlegget kontrollert.

- Jernbaneverket er i gang med å granske brannen, sier Søreide. – For oss er det viktig å ha et tett samarbeid med brannvesenet for å styrke brannsikkerheten, og vi skal ta alle tilbakemeldinger fra brann- og redningsetatene på største alvor.

Sammen med Oslo og Nedre Romerike brannvesen har Jernbaneverket etablert en egen styrings- og arbeidsgruppe for å jobbe med brannsikkerheten.

- Samarbeidet inkluderer branntilsyn, analyser og dialog om tiltak i tillegg til felles øvelser, opplyser Søreide. – I 2012 har vi hatt to øvelser med nødetatene i Oslotunnelen.

Tunnelen blir gradvis sikrere
Oslotunnelen ble bygd i 1980, og tilfredsstilte datidens krav til brannsikkerhet. Disse kravene er skjerpet siden den gang.

- Oslotunnelen er sikrere etter totalfornyelsen de siste tre årene, fastslår Søreide, og flere brannverntiltak er utført.

Utbedringene som forbedrer brannsikkerheten er blant annet nødbelysning, nye kabler i brannhemmende materialer, takstrømskinne og utbedret kabelkanal. Tunnelen har også fått installert det nye nasjonale nødnettet. Flere tiltak står på planen i 2013:

– Vi er i gang med å montere nye brannskiller på Nationaltheatret stasjon, og røykventilasjon skal også på plass i 2013, sier Søreide.

Arbeidet med å bygge ny brannvannledning starter ved nyttår. Jernbaneverket har nettopp inngått kontrakt med Veidekke om arbeidene til en verdi av 96 millioner kroner.

- Den gamle brannvannledningen var i svært dårlig forfatning, sier Søreide. – Derfor ble den fjernet med tanke på å bygge ny ledning, og som et midlertidig tiltak har vi tankvogner med vann på Oslo S. Også NSBs bergingstog er på plass ved Oslo S med kort beredskapstid.

Opprinnelig var planen å legge inn ny vannledning sommeren 2012. Jernbaneverket ba om tilbud på arbeidet, men fikk ikke tilstrekkelig respons på den første utlysingen. Arbeidet måtte derfor utsettes til 2013.

Som et ledd i videre oppgradering starter Jernbaneverket i 2013 utredning av flere, større tiltak. Dette omfatter blant annet muligheten for på sikt å bygge en ny rømningsvei mellom Nationaltheatret og Skøyen.