Det er E24 som i dag skriver om den store fremveksten av utenlandske enterprenørselskaper i norske veiprosjekter.
Oversikten E24 har utarbeidet viser tydelige den økende interessen utlandet har for det norske markedet.
- 2009: 26 konkurranser over 100 mill. Utenlandske firma deltok i 2, vant 1.
- 2010: 12 konkurranser over 100 mill. Utenlandske firma deltok i 7, vant 2.
- 2011: 26 konkurranser over 100 mill. Utenlandske firma deltok i 13, vant 6.
- 2012: 21 konkurranser. Utenlandske firma deltok i 14, vant 12.
Lange avstander og røffe arbeidsforhold, skremmer ikke. I fjor sommer reiste det østerrikerne i Alpine Bau over 3.200 kilometer for å bygge bru i Vest-Finnmark.
Statens vegvesen er fornøyd med å få enda flere utlendinger på banen. De gjør selv aktive grep for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra utlandet. I år har de blant annet holdt flere internasjonale seminarer og møter med utenlandske selskap i håp om å tiltrekke seg flere.
– Dette er en ønsket utvikling. Vi ønsker størst mulig konkurranse og mest mulig vei for pengene, sier Lars Erik Hauer, direktør for vei- og transport i Statens vegvesen til E24.
Med økt konkurranse presses prisene også nedover. I flere av konkurransene er det veldig store i prisene som tilbys. E24 trekker frem broen som nå skal bygges over Tresfjord i Møre- og Romsdal, en del av strekningen på ny E39 mellom Åndalsnes og Ålesund.
Forskjellen mellom laveste og nest laveste tilbud var i underkant av 140 millioner kroner.
Kontrakten gikk til det tyske firmaet Bilfinger Berger, men også i de to nest laveste tilbudene var østerrikske og sveitsiske firma involvert.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Bygg
- Anlegg