ESA støtter Oslo Sporveier

Busselskapet Konkurrenten.no mener Oslo Sporveier fikk ulovlig statsstøtte og klaget selskapet inn for EFTAs overvåkingsorgan ESA. Onsdag ble Oslo Sporveier frikjent for anklagene.

I 2006 klaget ekspressbusselskapet Konkurrenten.no , som kjører mellom Oslo og Sørlandet, Oslo Sporveier inn for ESA for brudd på EØS-regelverket.
Etter å ha vurdert saken vedtok ESA i 2010 at det ikke var nødvendig å forfølge den videre siden det gjaldt en støtteordning som ikke lenger var operativ. Dette vedtaket ble i august 2011 annullert av EFTA-domstolen, og ESA har derfor vurdert saken på nytt.

Oslo Sporveier hadde en konsesjon der det offentlige bestemte hva publikum skulle betale for billettene. Oslo kommune kompenserte deretter selskapet for kostnader som ikke ble dekket av billettinntektene.

– Ikke statsstøtte
I klagen til ESA hevdet Konkurrenten.no at Oslo Sporveier ble kompensert for mer enn det tjenesten faktisk kostet, og at det overskytende beløpet ble brukt til å subsidiere annen kommersiell transportvirksomhet.
I onsdagens vedtak konkluderer ESA med at kompensasjonen ikke overgikk kostnadene og normal fortjeneste. I tillegg har ESA vurdert en skatteordning som dekket en historisk underfinansiering av pensjonsrettigheter for ansatte på 800 millioner kroner. Konklusjonen fra ESA er at verken skatteordningen eller kapitaltilførselen er å regne som statsstøtte.

Konkurrenten vurderer anke
Konkurrenten.no sier i en pressemelding at de er overrasket over avgjørelsen og vurderer å anke.

– Vi er uenige og vurderer derfor å bringe saken inn for EFTA-domstolen på nytt, sier administrerende direktør Tom Roger Øydne.
Advokat Jon Øyvind Eide Midthjell, som representerer Konkurrenten.no, viser til at de vant over ESA i EFTA-domstolen i fjor, da ESA avsluttet etterforskningen første gang. Selskapet fikk da delvis støtte også fra EU-kommisjonen mot ESA.

– Vi mener at ESA ikke har rettet seg etter denne dommen i dagens avgjørelse, sier Midthjell til NTB.

Oslo Sporveier har byttet navn og heter i dag Kollektivtransportproduksjon AS. Selskapet har omtrent 3.300 ansatte og omsetter årlig for nær 3,5 milliarder kroner som innbefatter kollektivtrafikk med trikk, T-bane og buss i Oslo, Akershus og Vestfold.