Oslo kommune sonderte markedet for Oslo Vei-salg i vår

I mai kartla Oslo kommune potensielle nasjonale og internasjonale Oslo Vei-kjøpere og fikk samtidig en verdivurdering av selskapet med og uten Huken-drift.

Byggeindustrien har fått tilgang til en hemmeligstemplet rapport utarbeidet av Pareto Securities. Rapporten er gjort på oppdrag av det konkursrammede selskapet Oslo Veis tidligere eier, Oslo kommune.

Rapporten er datert 14. mai 2012, og er bestilt for å gi kommunen en verdivurdering og et beslutningsgrunnlag ved et potensielt salg av Oslo Vei.

På det aktuelle tidspunktet utredningen er skrevet, vurderte kommunen om Oslo Veis aktiviteter på Huken pukk- og asfaltverk skulle avvikles før utløpet av leiekontrakten og om hvorvidt aksjene i Oslo Vei skulle selges.

Ett av hovedmålene med rapporten var å estimere verdien av selskapet dersom aktivitetene på Huken ble lagt ned innen ett til to år, kontra verdien hvis aktiviteten ble videreført frem til 2021. 2021 er året den opprinnelige leiekontrakten for Huken skulle gå ut.

Markedet og mulighetene for salg av aksjene i selskapet, skulle også kartlegges.

Rapporten viser tydelig hvor viktig Huken pukk- og asfaltverk har vært for Oslo Veis virksomhet. En nåverdianalyse av hva selskapet ville være verdt ved nedleggelse av Huken allerede i 2012, viser ”en negativ verdi”.

Ved et slikt scenario, ble altså verdien av selskapet satt til null.

Med videreføring av Huken frem mot 2021, ville derimot salgsverdien anslagsvis ha ligget på et sted mellom 40 og 130 millioner kroner avhengig av driftsformen ved asfalt- og pukkverket.

* Et scenario der videreføring av dagens virksomhet på Huken ligger til grunn, ville gi en verdi på mellom 40 og 100 millioner kroner.

* Et scenario der videreføring av dagens virksomhet, samt muligheten til uttak av stein frem til 2021, ville gi en verdi på mellom 70 og 130 millioner.

Overfor kommunen understreker Pareto at nåverdianalysene er beheftet med ”meget stor usikkerhet”.

Det pekes også på at selskapet ved en nedleggelse av Huken i 2012 ville miste sin mest lønnsomme virksomhet, og slik bli mindre attraktiv i markedet.

Samtidig som selskapets verdi ble vurdert ut i fra en rekke ulike scenario, fikk Oslo kommune også kartlagt potensielle salgsmodeller og sondert markedet og potensielle kjøpere.

I rapporten skriver Pareto at Oslo kommune ved et salg bør vurdere en bredest mulig prosess for å sikre at de når frem til mulige kjøpere.

De mente også det ville være hensiktsmessig å kontakte både nasjonale, så vel som internasjonale, aktører. Det er listet opp en rekke norske og utenlandske aktører i den 76-sider lange utredningen.

– Flere utenlandske aktører har også de siste årene begynte å vurdere Norge som et mulig marked, skriver Parento og legger til at Oslo Vei burde være et meget aktuelt selskap for selskaper som ønsker et fotfeste i Oslo-regionen.

Byggeindustrien følger Oslo Vei-saken:

Oslo Vei-ansatte får penger i desember

Oslo Vei konkurs

Trist dag for Oslo Vei

Hva skjer med Oslo Vei-prosjektene?

Granskning av Oslo Vei?

Oslo Vei-sjef: - En ulykksalig konkurs

En ny tragisk konkurs

Nye eiere for Oslo Vei-datterselskap

Ingen løsning i Oslo Vei AS

Spillet rundt Oslo Vei AS