Staten mangler sikring mot kabelbranner

Ulmebrann i Oslotunnelen lammet togtrafikken i hovedstadsområdet i ett døgn. Med enkle sikkerhetsgrep kunne nedetiden vært betydelig kortere, mener brannsikringsekspert.

Tunnelen mellom Oslo S og Skøyen måtte stenge fra søndag formiddag til mandag ettermiddag etter at det oppsto en ulmebrann i en føringsvei for kabler. Brannen røykla Oslotunnelen og syv kabler ble ødelagt av brannen.

– Jeg stusser over at både denne kabelbrannen og andre lignende branner har fått så store konsekvenser for togtrafikken i Oslo-området. Felles for disse «katastrofale» kabelbrannene er at eieren er staten eller en statlig organisasjon. Private bedrifter som har tilsvarende installasjoner pleier å sikre disse med enkle og rimelige slokkeanlegg, sier daglig leder Ole Jacob Eide i ingeniørfirmaet Tore Eide AS.

Bergensselskapet er et ingeniørfirma som spesialiserer seg innenfor brannvern. Brannsikring har vært selskapets hovedvirksomhet helt siden starten i 1982.

– En kombinasjon av moderne detektorer og delugeanlegg vil tilnærmet eliminere problemet. Man kan kanskje få brann i en kabel, men systemet vil stoppe den før den har spredd seg og ødelagt flere kabler, sier Ole Jacob Eide.

Ifølge Eide kan nedetiden på togsystemene etter en tilsvarende hendelse som stoppet togtrafikken i Oslo søndag og mandag, reduseres betydelig.

– Dager og uker kan kuttes til timer og minutter, og de direkte kostnadene som følge av forrige kabelbrann ville sannsynlig vis dekket det meste av investeringen til komplett dekkende slokkesystem til de fleste kritiske tog-relaterte kabelforlegninger i Oslo.

– De indirekte kostnadene kunne sannsynlig vis ha dekket investeringer til slokkesystem for kritiske kabler i hele det norske jernbanesystem, tror Eide.

Han mener manglende sikring må få konsekvenser for de ansvarlige.

– Man har altså gjort samme feil to ganger og det skal normalt få konsekvenser, men ordtaket «Av skade blir man klok» gjelder visst ikke i offentlige etater. Nå må noen forlate stillingene de besitter.

LES OGSÅ: Oslotunnelen åpnet igjen