Innkreving av bompenger mye dyrere enn oppgitt

Innkreving av bompenger er til dels veldig mye dyrere enn det Vegdirektoratet har oppgitt.

For 14 av 17 selskaper er driftskostnadene til innkreving av bompenger høyere eller veldig mye høyere enn det prognosen fortalte, skriver Aftenposten.

Størst sprik mellom oppgitt kostnad og den faktiske prisen på innkrevingen står Gjesdal bompengeselskap A/S for. Her er kostnaden 198 prosent høyere enn det Vegdirektoratet sa den ville bli.

Hvert eneste bompengeprosjekt forutsetter politiske vedtak lokalt og på Stortinget. Til grunn for vedtakene ligger analyser fra Vegdirektoratet som blant annet forteller hvor dyrt det vil være å bygge veien, hvor mange biler som vil passere og hva det vil koste å samle inn bompengene. Fremskrittspartiet mener Stortinget blir holdt for narr.

–Dette betyr at Stortinget ikke får korrekt informasjon, og det kan virke som om det er en systematisk undervurdering av kostnadene, sier andre nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Frps Bård Hoksrud, til avisen.

Riksrevisjonen pekte i en rapport denne uka på at driften av bompengeselskapene i gjennomsnitt spiser opp 12,5 prosent av pengene som bilistene betaler. Forskjellene mellom det politikerne sa ja til og de virkelige kostnadene ble imidlertid ikke viet stor oppmerksomhet.

Arbeiderpartiets Anne Marit Bjørnflaten, som er første nestleder i transportkomiteen, mener de høye innkrevingskostnadene er uholdbart og sier hun nå kommer til å ta opp saken med Samferdselsdepartementet.

Vegdirektoratet opplyser at det ikke har vært deres hensikt å villede de folkevalgte.