Derfor gjør svenskene det bra i Norge

– Svensker er en naturlig del av Norge, sier markedsprofessor.

Svenske butikkkjeder brer seg ut over Norge. Hennes & Mauritz og KappAhl har rundt 100 butikker hver her i landet. Din Sko åpnet nylig butikk nummer 35, Biltema har passert 50 varehus og butikker, Clas Ohlson 60, mens Jula er oppe i 17. Ikea planlegger fire nye varehus.

– Svenskene er kjent over hele verden for sin profesjonelle holdning til servicevirksomhet. De har også en mye lengre historie når det gjelder internasjonalisering og å tenke globalt, sier professor Arne Nygaard ved Handelshøyskolen BI.

Han minner om at Ericsson hadde eksportmarkeder og agenter i Australia, New Zealand og Kina allerede på slutten av 1890 tallet.

Trakk til grensa
– Vi nordmenn har alltid gjort narr av svenskene, men trykker dem godt til brystet når det gjelder handel. Svensker kan produktutvikling og kundepleie, de setter alltid kunden i fokus, sier Tommy Fredriksen i Biltema Norge.

Biltema drives som franchise i Norge og har nå dobbelt så mange butikker her som i hjemlandet. Kjeden drev med postordresalg fra Sverige lenge før den første varehusetableringen i Norge.

– Grensehandelen er ikke av ny dato. Fra 1963 og utover dro nordmenn til grensa for å hente pakker med bildeler og annet biltilbehør. Grunnlegger Sten Åke Lindholms idé var å kutte fordyrende mellomledd, og det fenget mange nordmenn, sier Fredriksen.

Staten bidro også til å trekke svenskene hit.

– Statlig distriktstøtte gjorde det gunstig for utlendinger å etablere seg også andre steder enn i de største byene. Det var sånn vi tidlig havnet i Sarpsborg og andre steder, sier Fredriksen.

Etablert kjennskap
Sveriges Eksportråd i Norge peker også på den sterke eksporttradisjonen, men også viktigheten av geografi.

– Norge er nærmeste utenlandsmarked for de fleste svenske bransjer. Vi er et spesielt interessant marked på grunn av vår sterke kjøpekraft. Kulturell utveksling og stor grensehandel gjør at det finns en etablert merkevarekjennskap her på forhånd, sier Snjezana Maric i Sveriges Eksportråd.

Men hvorfor så få danske kjeder i forhold?

– Danmark er en skipsreise lengre unna enn Sverige. Men også kulturelt og språklig står vi nærmere Sverige. Svensker er en naturlig del av Norge, sier Arne Nygaard ved BI.

Den norske kjeden Carlings er et eksempel på spredning motsatt vei, med snart 200 butikker i Skandinavia. Men, selvfølgelig: Det var en svensk immigrant som startet den første Carlings-butikken i Oslo i 1908.