Nå skal gravemaskinføreren digitaliseres

Nå skal gravemaskinføreren digitaliseres. Gjennom Uno-X Smøreolje sin nye direkte og digitale plattform, kan maskinisten om bord eller bonden på treskeren bruke en smartphone til å nå alle tjenestene som tilbys.

Dette skal kunne øke effektiviteten hos brukeren, og det reduserer antallet henvendelser til Uno-X Smøreolje sitt kundesenter med 10.000 årlige oppringninger.

- Produktinformasjon, sikkerhetsdatablad, oppdatert informasjon, kontoutskrifter og liknende må i dag spesifiseres og sendes på mail, i tillegg til at ca. 70 prosent av kundene bestiller varer ved å ringe inn til kundeservice. Alt dette kan nå gjøres og hentes i mobilen. Skulle en ønske papirutskrift så sendes informasjonen bare til nærmeste pc og printer. Kontoutskriften eller andre spørsmål rundt reskontro kan en like enkelt hente på egen telefon, sier markedssjef i Uno-X Smøreolje, Eirik Strømnes.

Digitaliseringen skjer både i virksomheten til Uno-X Smøreolje i Danmark og i Norge.

- Convenience er ikke et typisk ord i den tradisjonelle industrien, men det er stikkordet for kundene våre når de får muligheten til å frigi kontortid ved å benytte denne tjenesten. Med en smartphone kan kunden alltid bestille varer, samt ha all den informasjonen som behøves tilgjengelig uten å måtte sitte på kontoret. Det enkle er ofte det beste, sier Strømnes.

Dette skal bli en digitalisering av hele virksomheten til Uno-X Smøreolje. Den digitale løsningen består av et mobil nettsted optimalisert for smarttelefoner.

- Vi vurderte en app, men vi mente det ville bli for tungvint for kundene å hele tiden oppdatere appen ved eventuelle endringer. I tillegg er få av våre kunder veldig «inne i app-verden». Derfor er den digitale løsningen er en responsiv nettside. Klarer du å gå inn på internett, så klarer du dette, avslutter Strømnes.

Uno-X Smøreolje har også utviklet en Track & Trace-funksjon i løsningen som viser hvor varene befinner seg på transportruten.

- Slik skal det bli enklere for kunden. Kjøper en en ny maskin og har avtale hos Uno-X i forhold til smøreolje, kan et par trykk på oljekonverteren gi svaret på hvilken olje maskinen bruker, heter det i en melding fra selskapet.

Nye, integrerte QR-koder skal bistå bil- og transportkunder i ‘å hjelpe seg selv’: Når de står på utsalgssted og skal velge motoroljer fra Texaco, skanner en QR-koden på produkthyllen. Da kommer bildet av en nummerplate opp, deretter tastes registreringsnummeret på kjøretøyet, og umiddelbart vises hvilken motorolje som egner seg best.