Close race på Bjørvikatunnelen

Tilbudene på Bjørvikatunnelen viser 1,6 prosent forskjell mellom laveste tilbyder danske Pihl & Søn og Skanska Norge

Den danske entreprenøren sammen med tyske Bilfinger + Berger og norske Betonmast Entreprenør har tilbudssummen 953.026.400, mens Skanska Norge og hollandske BAM har 968.110.263 millioner kroner. NCC Construction sammen med franske Vinci ligger over milliarden med 1.192.775.651. Veidekke Entreprenør og AF Spesialprosjekt meldte også sin interesse, men leverte ikke tilbud. Hvordan er disse summene sammenlignet med tilbudene på Sørenga som ligger 10 prosent høyere enn antatt? Vi har ikke helt identiske oppsett på disse to entreprisene, slik at tallene ikke er sammenlignbare, fordi vi ikke har skilt ut entreprisekostnadene. Vi har regnet på prosjektet inklusive byggherrekostnader på en annen måte og ikke skilt ut rene entreprisekostnader. Men det er riktig at de ligger noen prosent over, opplyser prosjektleder Svein Røed i E18 Bjørvikaprosjektet. Men tilbudene blir vektet på samme måte som tilbudene på Sørenga, så det kan slå veldig fort ut. Det ble ganske close race på Sørenga også, selv om det i utgangspunktet var store forskjeller på tilbudene. Hvem som får entreprisen på Sørenga er ikke helt avgjort ennå, men vi regner med å sende anbudene til direktoratet for godkjenning om ca en uke. Vi kan ikke sende ut noe brev før vi har fått vedtaket i Stortinget som senest skjer 17. juni, opplyser Røed. Kontrakten omfatter den 675 meter lange senketunnelen (6 elementer a 112,5 meter) under Bjørvika og Bispevika, og reetablering av kaier. I Bjørvika og Bispevika må det fjernes forurensede sjøbunnsedimenter. Etablering av byggegrop for senketunnelen krever utgravninger / mudringsarbeider i stort omfang. Det er muligheter for arkeologiske funn ved utførelsen av disse arbeidene. Både arkeologiske og miljømessige forhold tillegges stor vekt med hensyn på måten arbeidene skal gjennomføres på.