Borettsregister på sviktende grunnlag?

NBBL ber nå om at Stortinget utsetter behandlingen av saken om borettsregister til den er forsvarlig opplyst. Regjeringen innbyr Stortinget til å fatte vedtak på sviktende grunnlag, mener NBBL.

Bakgrunnen er at regjeringen gjennom fremleggelsen av Ot.prp nr 52 inviterer Stortinget til å fatte et vedtak på sviktende grunnlag. Et statlig borettsregister med 18 ansatte skal være operativt i Ullensvang i Hardanger fra 1. juli 2006 og gebyret for registreringer skal være kr 400 - 500. Helt urealistisk både når det gjelder antall ansatte, tidsperspektiv og pris, mener NBBL. Nasjonalisering avvist. Stortinget vedtok sommeren 2003 at borettsregistre skulle kunne drives av private. Flertallet i Stortinget (AP, Frp, SV og Sp) gikk dermed mot regjeringens forslag om å nasjonalisere denne oppgaven som så langt har vært utført av private forretningsførere for de nesten 6000 borettslagene i Norge. Departementets videre arbeid med saken er en studie verdt. Et forslag til forskrifter for borettsregistrering ble sendt på høring, men forskriftene kom aldri. Ingen fikk søke. NBBL ble invitert til å holde foredrag om borettsregistrering på departementets årlige boligrettskonferanse. Forskriftene skulle foreligge til konferansen og departementet beklaget overfor deltakerne at innledning måtte basere seg på utkastet da man dessverre ikke hadde rukket å ferdigstille forskriftene. Rammebetingelsene for konkurranse mellom private borettsregistre er derfor aldri blitt fastsatt. Ingen private er heller blitt gitt anledning til å søke om å bli autorisert. Statskuppet. NBBL ble så innkalt til et møte med departementet 3. mars 2005. Vi ble da orientert om at regjeringen påfølgende dag ville fremme et forslag for Stortinget om at oppgaven med borettsregistrering skulle legges til staten. Begrunnelsen for dette var at man mente det ikke kunne bli noen effektiv konkurranse mellom private borettsregistre. Man vil i stedet opprette et statlig register med 18 årsverk som skal løse oppgaven til et gebyr som tilsvarer selvkost som er antydet til kr 400 - 500. Man tar sikte på at registeret skal være operativt til 1. juli 2006. Senere blir det sagt at registeret skal legges til Ullensvang i Hardanger. Oversett. Departementet har mottatt innspill fra aktører som ønsker å drive borettsregistre i konkurranse, men har ikke respondert på dette. Henvendelser er oversett, men dette er ikke meddelt Stortinget gjennom proposisjonsteksten. Departementet har ikke vurdert de virkemidler konkurranseloven gir for å sikre effektiv konkurranse. Advokat, dr. juris Anders Ryssdal har påpekt dette i et notat som er sendt Stortinget. Sviktende grunnlag. Departementet mener oppgaven kan løses med 18 årsverk, men har på oppfordring avvist å gå nærmere inn på dette. NBBL har utarbeidet et notat om at oppgaven vil kreve mellom 40 og 50 årsverk. Bare i Oslo går det med minst 17 årsverk til oppgaven i dag. Her inviteres Stortinget etter NBBLs mening til å fatte en beslutning på et åpenbart sviktende grunnlag. Bygger ned. I revidert nasjonalbudsjett foreslår regjeringen å avsette 2 mill. kroner til å starte forberedelsene til et statlig borettsregister i Ullensvang. Resten av bevilgningene vil man komme tilbake til i statsbudsjettet for 2006. I november/desember skal man altså bevilge penger til en institusjon som 6 - 7 måneder senere skal være operativ i Ullensvang, med lokaler, ledelse, ansatte, datasystemer og rutiner. Tro det den som vil. Her er det stor fare for svikt og at registrering av overdragelser og pant i borettslagsboliger vil bli vanskeliggjort i lang tid. De som utfører denne oppgaven i dag, må frem mot 1. juli 2006 naturlig nok måtte redusere 50 lokale årsverk og bygge ned kompetansen på området. Ulik prising. Departementet legger til grunn at gebyrene skal tilsvare selvkost og foreløpige kalkyler som man ikke binder seg til, anslår dette til kr 400 - 500. Tilsvarende gebyr for fast eiendom er kr 1690 og kr 2112. Det er vanskelig å tro at man over tid kan prise helt like tjenester så ulikt. Hensynet til forbrukerne er bedre ivaretatt ved konkurranse mellom private registre enn gjennom urealistiske forhåndskalkyler som grunnlag for et vedtak. NBBL oppfordrer derfor Stortinget til å avvise å behandle saken på det foreliggende grunnlag.