Oslo Vei-sjef: - En ulykksalig konkurs

- Etter mitt syn hadde Oslo Vei AS aldri gått konkurs dersom det hadde vært politisk vilje. Nå setter man utrolig mye på spill, og den som må bære det meste av tapet er Oslo kommune selv sammen da med alle ansatte og leverandører/underentreprenører, sier adm.dir. Arnt Rønning i Oslo Vei AS til Byggeindustrien.

- Alt har sin bakgrunn i kampanjen for å legge ned pukkverket på Huken. Der ligger det verdier for flere milliarder kroner. I disse steinmassene er det også mye bassalt som ikke inneholder kvarts. Dette gjør at vi kan produsere en asfalt som reduserer helseplagene ved svevestøv. Det å bruke denne ressursen kan gjøre at miljøplagene i hovedstaden minskes (– dessuten medfører en fortsatt drift av Huken redusert transport.). Vi har lagt frem en rekke alternative forslag til hvordan vi kan avvikle transporten ut og inn fra Huken. Bl a er det foreslått å bygge en tunnel for å redusere miljøbelastningene av tungtrafikken. Men ingen av våre forslag har politikerne tatt inn over seg. Huken skulle legges ned koste hva det koste ville. Og for å klare det måtte Oslo Vei AS ofres, sier Rønning.

- Men leieavtalen i Uelandsgate 85 var vel ikke det smarteste dere har gjort?
- Tidligere eiere av dette anlegget ønsket en omregulering til boliger, men lyktes ikke og dermed ble eiendommen solgt. Det er riktig at vår daværende styreformann Jan Erik Holmberg hadde eierinteresser i det selskapet som overtok eiendommen. Dette ble også gjort kjent for eierskapsavdelingen i Oslo kommune allerede i 2008. Holmberg har også meldt seg inhabil i alle saker som gjelder Oslo Vei og leieforhold, sier han.

- Men en av direktørene i selskapet har også hatt eierinteresser i eiendommen?
- Dette var verken styreformann eller jeg klar over – og jeg ser selvsagt at dette kan være et dilemma og at det kan stilles spørsmål. Dette har ikke påvirket noen av våre valg i forhold til dette leieforholdet og det er heller ikke påvist noen uregelmessigheter i forhold til dette.

- Vi har brukt penger til å gjøre lokalene egnet til vårt formål – og vi har også brukt penger slik at vi har kunnet fremleie det vi ikke bruker selv. For vår del hadde vi et langt perspektiv på dette leieforholdet – og i dette perspektivet var dette en fornuftig bruk av penger, sier Rønning som mener man har spilt med helt åpne kort i forhold til kommunen også på dette området. Lokaliseringen av anleggsvirksomheten vår innenfor Ring 3 var av vesentlig betydning når beslutningen ble fattet.

Hva skjer nå?
Dette spørsmålet må rettes til bobestyreren, men det jobbes hardt for at flest mulig arbeidsplasser kan berges ved at andre aktører bringer virksomheten videre. For meg personlig er dette det viktigste. Oslo Vei AS består av en organisasjon med svært dyktige medarbeidere. Vi har hatt mange spennende prosjekter på gang – prosjekter som er viktige også for byen, sier han. Dette er selvsagt prosjekter som må ferdigstilles. I tillegg må alle løpende vedlikeholdskontrakter selvsagt videreføres, sier Rønning.

Mandag ble det holdt allmannamøte for 165 av 287 Oslo Vei-ansatte som går en usikker fremtid i møte etter at selskapet ble slått konkurs fredag forrige uke. De 122 som ikke berøres av konkursen jobber i datterselskapene som ikke er konkurs.