E6 Øyer Tretten

E6 Øyer Tretten

Sted: Øyer kommune, Oppland

Prosjekttype: 13,5 km ny to-felts vei med midtrekkverk og forbikjøringsstrekninger

Hovedentreprise ekskl. mva:
680 millioner kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenør: AF Anlegg

Hovedentreprenør elektro:
Land Elektriske

Hovedkonsulent: Sweco

RI støymåling/akustikk: Rambøll

Underentreprenører: Grunnarbeid: Johan Rognerud - Asfalt: Peab Asfalt - Veirekkverk: Veidekke - Tunnel-
portaler: Vold Bygg - Veimerking: Visafo - Beplantning: Anleggsgartner Arnesen - Steinlegging: Schjølberg & Tombre - Sjaktboring: Bergteamet - Profilbetong: NCC Roads - Veilys: Oppland Elektro - Steinknusing: Erling Rolstad - Trykk- og tetthetsprøving: Flagstad - Viltgjerde: Østcom - Membranarbeider: Borge Miljøservice - Injeksjon: Injeksjon og sikring - Tømrerarbeid: Tretten Bygg - Opp-
spenning: Spennteknikk - Natursteins-
murer: Karmøy Naturstein - Fjellsikring i dagen: SG Fjellsikring - Membranarbeider: Spesialdekker - Massetransport: Brødrene Lunn

Leverandører: Støyskjermer av tre: Møre Tre - Betong: Betong Øst - Armering: Norsk Stål - Veggele-
menter tunnel: Elementpartner - Fjellsikringsbolter: Vik Ørsta - Skilt: Botneskilt - Kran: Nordic Crane - Slurry: Orica Norway - Sprengstoff: Nexco - Byggevarer: Optimera

Statens vegvesen og hoved-
entreprenør AF Anlegg har opplevd både store trafikale utfordringer, konkurs og vårflom under byggingen av ny E6 mellom Øyer og Tretten. 12.12 klokken 12 blir den 13,5 km lange strekningen åpnet for trafikk.

– Prosjektet har helt klart hatt sine utfordringer, men vi kom i mål og vi er fornøyd med utførelsen, sier Lars Tore Røen, anleggsleder i AF Anlegg. Per Magne Hagemoen, prosjektleder for Statens vegvesen er også fornøyd med kvaliteten på arbeidet og ikke minst er byggherre tilfreds med at den etter-
lengtede E6-strekningen ble ferdig til tidsfristen.

– Den største utfordringen i prosjektet har helt klart vært å ha E6 trafikken midt oppi anlegget. I dette prosjektet har vi til dels måttet bygge ny tofeltsvei i eksisterende vei, og det har selvsagt vært utfordrende ikke minst med tanke på sikkerheten, sier Hagemoen.

Tøff konkurs
AF Anlegg vil som kjent også huske prosjektet for mer uforutsette utfordringer. Knappe to år ut i anleggsperioden gikk Anlegg Øst, prosjektets desidert største underentreprenør, konkurs. Lars Tore Røen forteller at de fikk noen signaler om at noe var galt, og de hørte også rykter om at maskinentreprenøren, med en kontrakt på 200 millioner kroner, hadde økonomiske problemer. Det ble allikevel et lite sjokk den dagen konkursmeldingen kom.

– Konkursen kom heldigvis i en litt rolig periode midt på vinteren. Vi brukte derfor litt tid på å finne en best mulig løsning fremfor å gå for en nødløsning. Vi fikk inn AF-eide Johan Rognerud, og det har etter mitt syn vært et meget godt alternativ når dette først skjedde, sier Røen og legger til at det er mange i organisasjonen som fortjener skryt for måten de håndterte drift og løsninger i forbindelse med konkursen.

Anleggslederen legger ikke skjul på at kostnadene øker når man må erstatte en så stor aktør langt ut i anleggsperioden.

– Vi er ikke ferdig med alt rundt konkursen, men at den vil påvirke vårt økonomiske resultat i prosjektet, er vel ingen stor overraskelse, sier Røen.

Opplevde flom
E6-utbyggingen mellom Øyer og Tretten fikk også mye oppmerksomhet da flomvann fra Gudbrandsdalslågen oversvømte deler av nyveien våren 2011.

– Det ble dessverre et par uheldig innslag på NRK. De tok bilder av den oversvømte veien, men valgte å klippe bort den delen der vi forklarte at vi fortsatt hadde igjen å legge en meter med overbygning på veien. Hadde veien vært ferdig, hadde den tålt pinseflommen i 2011, sier Per Magne Hagemoen og tilføyer at de som en følge av flommen valgte å heve en mindre del av strekningen med opp til 35 cm.

13,5 kilometer ny vei Øyer – Tretten prosjektet omfatter 13,5 km ny tofeltsvei. Med unntak av i den knappe fire kilometer lange Øyertunnelen er det bygget midtrekkverk langs hele stekningen. Ved cirka 1,5 km av parsellen er det bygget forbikjøringsfelt i begge retninger. Denne delen blir dermed i praksis en firefeltsvei.

– I tunnelen har vi valgt å utvide fra en normalprofil på T9,5 til en T10,5. Det gjør at vi kan ha ett en meter bredt midtfelt med to gulstriper og rumlefelt i midten, forklarer Statens vegvesens prosjektleder.

Stor sjakt
Lars Tore Røen forteller at drivingen av tunnelen tok cirka 11 måneder og gikk stort sett som planlagt hele veien. Han trekker frem en 85 meter høy luftesjakt som det mest spesielle med tunnelen.

– Vi leide i Bergteamet til å raisebore luftesjakten. Den har en diameter på 5,5 meter og er den største sjakten som er raiseboret i Skandinavia, opplyser Røen.

I forbindelse med sjakten er det satt inn to kraftige sjaktventilatorer som hver har en diameter på nesten fire meter. Viftene er blant annet blitt testet med røyk i tunnelen og fungere ifølge Hagemoen utmerket.

Gjennom tunnelen er det også lagt ned rør som er en del av Øyer kommunes nye vann- og avløpsnett.

– Dette har gjort at vi har benyttet muligheten til å ta ut vann i brannhydranter hver 250 meter inne i tunnelen, opplyser Hagemoen.

Mer enn E6
Utover ny E6 er det også bygget 2,3 km ny lokalvei og en like lang strekning med gang- og sykkelvei. Det er bygget to planfrie kryss og 17 ulike konstruksjoner. De mest omfattende er to overgangsbruer, to tunnelportaler samt forlengelsen av Øyer bru. Rundt 6.700 kvm støyskjerm i malmfuru er også på plass langs E6-strekningen, og ikke minst omfatter prosjektet trebrua Tretten bru som ble bygget i en egen entreprise av Contexo og ferdigstilt i sommer.

Verdt å trekke frem er også reetableringen av strandsonen langs Gudbrandsdalslågen.

– Vi har kjørt på masser og laget en flere kilometer lang tursti og et friområde langs Lågen på yttersiden av E6. Anlegget er tatt i bruk og vi har fått masse gode tilbakemeldinger på dette tiltaket, forteller Hagemoen.

Vil bygge mer E6
Totalkostnaden for E6 utbyggingen mellom Øyer og Tretten ligger på 1,4 milliarder 2012-kroner. Dette inkluderer nye Tretten bru og en jernbaneundergang på Tretten som kommer i en egen entreprise til neste år. AF Anleggs hovedentre-prisekontrakt har en verdi på cirka 680 millioner kroner.

Lars Tore Røen har for lengst begynt å se mot de neste E6 parsellene som skal bygges lenger nord i Gudbrandsdalen. Både Røen og flere andre AF-ansatte som har vært involvert i Øyer – Tretten utbyggingen er Gudbrandsdøler og er derfor ekstra klare for å bygge mer E6.

– Det å ha muligheten til å dagpendle hjem er en ny situasjon for Gudbrandsdølene i AF, sier anleggslederen.

Neste E6 strekning som skal bygges i Gudbrandsdalen er parsellen Frya – Vinstra. Statens vegvesen håper Stortinget behandler prosjektet før jul slik at de kan sende ut anbudspapirer og komme i gang med anleggsarbeidene på vårparten. Går alt som planlagt vil, det være oppstart på E6 strekningen mellom Vinstra og Sjoa omtrent et halvt år senere. De to neste E6-parselene er på henholdsvis 18 og 16 km og begge vil, i likhet med Øyer – Tretten, omfatte bygging av en tunnel på cirka fire kilometer. Det som skiller de to neste parsellene klart fra Øyer – Tretten, er at de i stor grad skal bygges i jomfruelig terreng.

– Det er bare å spisse blyanten. Det er mange flere enn oss som er interesserte i disse prosjektene, avslutter Røen.

Tekst og foto: Ådne Homleid


Flere prosjekter