Rv. 510 Solasplitten

Rv. 510 Solasplitten

Sted: Sola-Stavanger

Total prosjektkostnad eks mva:
620 millioner kroner (Risas kontrakt 297 mill eks mva)

Tiltakshaver og prosjektering: Statens vegvesen

Hovedentreprenør: Risa

Underentreprenører/leverandører: Stikking, beregning: Anko - Tunnel og betongarbeider: Skanska - Stålkjerne-
peler, fundamenter for støyskjerm: Holt Risa - Betongrør og kummer: Skjæveland Cementstøperi - Glidestøp i tunneler og kulvert og membraner på bruer: NCC Roads - Asfalt: Lemminkäinen - Teknisk bygg: AS Betong - Ferdigbetong og støyskjermer: Jærbetong - Tekking tunnel og kulverter: Gulv og Tak - Naturstein: Rogaland Naturstein - Grus: Norstone - Kantstein: Betongstein - Grøntanlegg: Bjørns Hage og Anlegg - Stål i støyskjermer: Ruukki - Material til støyskjermer: Optimera - PVC rør: Brødrene Dahl - Fjellsikring med sprøytebetong: Snemyr & Limm - Slamsuging og kamerainspeksjon: SJT - Gjerde, porter og bommer: Systemsikring - Skilt: Botne Skilt - Veimerking: Visafo - Autovern: Autovernmontasje - Pukk: Velde Pukk - Brakkerigg: Utleie-
companiet - EPS: Jackon - Elektro: KB Elektrotech

Risa AS har bygget den fire kilometer lange veien mellom Sømmevågen i Sola og Forus Nord i Stavanger, kalt rv. 510 Solasplitten.

Solasplitten forkorter strekning og kjøretid mellom Stavanger Lufthavn Sola og E39 og Forus Næringspark. Den nye veien er planfri og har midtdeler på hele strekningen, noe som gjør den mer trafikksikker. Med redusert trafikk på de veiene der bilistene kjørte tidligere får myke trafikanter det sikrere der.

620 millioner kroner
Solasplitten er prosjektert av Statens vegvesen, som også er tiltakshaver, og bygget i hovedentreprise av Risa. Totalkostnad er 620 millioner kroner, mens Risas kontraktssum er på 297 millioner kroner. Anleggsarbeidene startet i september 2010. 18. desember kl 12, skal statssekretær Geir Pollestad åpne veien og da tas hovedtraseen i bruk. Det skal utføres en del rest- og tilleggsarbeider frem til 29. mars neste år.

Solasplitten er 4.050 meter og er dimensjonert for en fart på 80 km/t. Det er sju bruer, en kulvert for biler, en for syklister og gående, en tunnel for biler og kulvert for gamle Joakanalen hvor det er lagt til rette for at amfibier kan krysse veien. Bruene er konstruert som platebruer, og har en samlet lengde på 250 meter. Åsnuttunnelen for biltrafikk er 318 meter. I vest er det 17 meters portal. I øst er det en 90 meters portal som er lagt til rette som grøntdrag hvor folk og dyr kan krysse over vegen. Skanska Norge har drevet tunnelen og utført alle betongarbeidene på Solasplitten, som underentreprenør for Risa. Tilstøtende veier er på ca fire kilometer til sammen.

Prosjektleder Anne Margrethe Skretting i Risa AS forteller at Risa har organisert prosjektet som en egen bedrift.

– På grunn av størrelsen på prosjektet har vi flyttet en vesentlig del av staben til riggen ved anlegget på Forus Nord. Her har vi vært fem - seks faste i administrasjonen. Dette har vi gjort for å kunne ivareta Solasplitten på en best mulig måte, slik at anleggsleder har kunnet ha det nødvendige fokuset på driften.

Bortkastede penger
Solasplitten er en tofelts vei, men forberedt for utvidelse til fire felt. I reguleringsplanen var det en forutsetning at veien ikke skal utvides til fire felt før det er et fullverdig kollektivtilbud fra Gausel stasjon i Stavanger til Sola. Skretting anslår at det ville kostet ca. 50 millioner kroner å bygge Solasplitten som firefelts vei nå og at det vil koste mellom 80 og 100 millioner kroner å bygge ut til fire felt senere. Prosjektleder Edward Dahl i Statens vegvesen bekrefter disse beløpene.

Solasplitten vil med svært stor sannsynlighet bli bygget ut til firefelts vei og det rimeligste ville vært å gjøre det nå. Da ville skattebetalerne spart mellom 30 og 50 millioner kroner. Om ønskelig kunne to av feltene vært sperret for bruk slik at kravene i reguleringsplanen oppfylles.

Vanskelig grunn
Grunnforholdene er varierende, fra fjell til morenemasser og leire/kvikk-leire. Forholdene har ifølge Skretting til dels vært vanskelige.

– Vi har forbelastet ca. 300 meter.

Det er sprengt bort ca. 200.000 kubikkmeter faste masser. Noe er brukt til fylling i linjen. og noe til omfylling ved konstruksjoner. Massene har varierende kvalitet og ikke alt kunne brukes til forstekningslag. Langs veien er det 10.000 meter autovern, 7.000 kvm natursteinsmurer og 7.000 kvm med støyskjermer i tre eller glass. Støytiltakene har kostet ca. 50 millioner kroner, medregnet prosjektering. Det har gått med 932 paller med torvblokker (107.000 blokker) i fyllinger langs veien.

Det ligger mye infrastruktur i grunnen, blant annet VA-grøfter og pumpeledninger. Noen pumpeledninger er lagt om. Langs veien er det tre fordrøyningsbasseng som er beplantet og utsmykket med naturstein, for at de skal se ut som naturlige vanndammer. Fordrøyningsbassengene skal ta i mot vann fra veien, sedimentere forurensende partikler og forsinke store nedbørsmengder som skal inn i avrenningssystemene.

Ingen fraværsskader
Risa har brukt inntil tre borerigger (Atlas Copco D7), 16 gravemaskiner fra åtte til 50 tonn, åtte dumpere (Volvo A40 og A25), to dosere (Caterpillar D7 og D6) og eget knusetverk.

Inkludert ansatte hos Risa og underentreprenører har det vært 106 anleggsarbeidere på topp og 60 i snitt under arbeidene. Per oktober var det lagt ned 240.000 timeverk. Risa har vært opptatt av HMS, og det har ikke vært fraværsskader frem til nå. Alle som har arbeidet på prosjektet har gjennomført HMS opplæring og har et merke på hjelmen som viser at man er HMS klarert for Solasplitten.

Skretting sier at grunnforhold og stor trafikk ved Sømmevågen har vært de største utfordringene i prosjektet.

– Logistikk og vareleveranser har også vært krevende. De tre lærlingene Jarle Kullander (maskin), Johnny Lien (grunnarbeid) og Morten Reime (grunnarbeid) har avlagt fagprøve på dette prosjektet. Joakim Reime har gått fra bas til formann. Vi tar med oss økt kompetanse på elektro, betong, tunnel og kontraktsadministrasjon. For oss har dette vært et utrolig kjekt prosjekt.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter