Cargolink tjener penger

Cargolink AS har det siste året snudd en negativ utvikling og tjener nå penger på skinnegående godstransport. Administrerende direktør Karl Ivar Nilsen lover at selskapet vil gå med overskudd hele neste år, melder Jernbaneverket.

Da Karl Ivar Nilsen fikk ansvaret for Cargolink 1. august i fjor, var selskapet i en svært kritisk fase. Tapet i fjor ble summert til 66 millioner kroner.

For å komme på rett kjøl ble innsatsen satt inn for økt omsetning, lavere personalkostnader og lavere materiellkostnader. Ut røyk for eksempel all tømmerkjøring. Snutiden for togpendlene spisses så langt som mulig både i Trondheim, Stavanger og Bergen.

- Det var raset på Dovrebanen sist vinter som ble det store vendepunktet for oss. Vi fikk raskt leid inn diesellokomotiv fra Sverige og klarte å opprettholde tilbudet til kundene ved å kjøre togene på Rørosbanen. Da så aktørene at Cargolink var et selskap å regne med, sier Nilsen.

Cargolink satser på flere fronter. Akkurat nå er det avklart at Cargolink får oppdraget fra svenske Green Cargo om skifting av de nye malmtogene fra Northland Resources i Narvik. Det betyr at selskapet må ansette 10-15 nye lokomotivførere.

I Rana har Cargolink avtale med Rana Gruber fram til 2018.

Cargolink ivrer for å få elektrifisert Rørosbanen. Da ville det plutselig blitt et dobbeltspor mellom Oslo og Trondheim.