Aaltvedt-suksess hos Optimera

Sommeren 2012 var ekstra spennende for Aaltvedt Betong AS som gikk inn i sesongen med ny storkontrakt med Optimera. På tampen av sesongen har omsetningen på kontrakten nådd nærmere 40 millioner kroner.

På industriområdet Vold, inn fjorden forbi Herøya, har Aaltvedt ligget siden 2001. Familiebedriften har røtter tilbake i 1958 som murmester- og entreprenørbedrift. I 1978 startet en forsiktig produksjon av hageprodukter i betong. På Vold er dette hovedsaken med flere produksjonslinjer og 50 industriarbeidsplasser.

Det er markedssjef Egil Aaltvedt glad for i en tid hvor Grenland-industrien har hatt mange nedturer. Til gjengjeld er forutsetningene for industriutvikling gode, med god tilgang på kvalifisert arbeidskraft.

– Vi forhandlet frem kontrakten med Optimera tidligere i år. Slike kontrakter gir imidlertid ingen garanti for salgsvolum, men forpliktet oss derimot til betydelig investeringer. Derfor var spenningen stor forut for hagesesongen. Heldigvis kan vi si oss godt fornøyd. Vi har levert flere tusen tonn til Optimera som nå er vår største kunde, sier Aaltvedt.

Kapasitetsutnyttelse er viktig for produksjonsbedrifter. Fordi grunnlagsinvesteringer og faste driftskostnader er høye, ligger fortjenestemarginene i høyt produksjonsvolum. Bedriften hadde et par tunge år etter finanskrisen. De siste par årene har gitt overskudd og optimismen rår for 2012.

– Aaltvedt-produktene er tunge som bly. Derfor utgjør frakt en vesentlig andel av totalkostnadene. Noe av det Aaltvedt har svingt opp med for oss, er syv lokale depotlager rundt om i landet. Disse sikrer oss god og stabil produkttilgang til alle våre byggevarehus fra Trondheim og ned til Lindesnes, sier kategorisjef Fredrik Jacobsen i Optimera. Han legger til:

– I en bransje med til forveksling like produkter, er serviceholdning avgjørende for gode samarbeid. Den er god hos Aaltvedt.

Optimera ble i år Norges største på byggevarer, trelast og interiør, og har 94 utsalgssteder. Egil Aaltvedt syns det er hyggelig at kunden tenker miljø på transport og handler norsk og lokalt. Aaltvedt Betong har kaia som nærmeste nabo, og betjener Montér og Optimera Proff i Oslo-regionen, Østlandet og Sørlandet med bil – rundt 20 billass om dagen i høysesongen. Resten går med båt fra kai til kai.

Produktspekteret dekker hovedkategoriene belegningsstein, heller, støttemurer og kantstein.

– Vi har vært med i tusenvis av reklameutsendelser i Optimera-regi og vært på radio og TV. Denne markedsføringen er en ekstra bonus for oss og Aaltvedt Stein-merkevaren direkte overfor forbrukerne. Likevel er kanskje det aller viktigst at medarbeiderne i byggevarehusene kjenner merkevaren og hva som kan skapes med produktene våre, sier Aaltvedt.

– Ved flere byggevarehus har vi satt opp utstillinger av komplette utemiljø. Steinprodukter handler nemlig masse om utemiljø å være stolte og glade i. Overfor forbrukere konkurrerer vi derfor først og fremst med andre gode formål på ferie- og husholdningsbudsjettet, inkludert sydenturer, interiørprodukter og motorbåter, sier Aaltvedt, som mener at gode utemiljø også øker verdien på eiendommer.