En ny tragisk konkurs

Vi har hatt mange store konkurser i Norge det siste året, spesielt i anleggsnæringen. Nå har styret i Oslo Vei begjært oppbud etter at eieren, Oslo kommune, ikke ville skyte inn mer kapital i selskapet. Nå like før jul får 300 ansatte den triste meldingen om at jobben er borte. Muligens er desemberlønna også tapt.

Vi vet ikke hva som er bakgrunnen for at også dette selskapet har gått under. Ett nytt styret ble oppnevnt for kort tid siden, men det nye styret med Kyrre Olaf Johansen i spissen har ikke hatt noen mulighet til å rette opp det som allerede hadde gått galt. Problemet med slike heleide offentlige selskaper er at de er avhengig av hva politikerne finner på – og det er ikke alltid at politikernes flertallsystem er sammenfallende med hva som er den økonomiske beste plattformen for et slikt selskap.

Det som har vært selve gullgruven for Oslo Vei er at man har hatt Huken pukkverk. Der har man kunne ta ut en spesiell stein som har vært særdeles egnet til asfaltproduksjon. Men naboene i området liker ikke at det drives et pukkverk i deres nærområde. Dette er en klassisk konflikt, spesielt i bynære strøk.

Skal byen kunne utvikle seg, må byen bygges ut både med bygninger og med infrastruktur og da trenger man faktisk pukk og grus i store mengder. Kan man hente dette i nærområdene sparer man mye forurensning og utslipp av CO2. De samme menneskene som protesterer mot uttak av pukk og grus er også i mot økte CO2 utslipp på grunn av økt transport. En hver forstår at det ikke er samsvar mellom standpunktene.

Vi har ikke analysert regnskapene til Oslo Vei. Vi vet ikke om de store økonomiske problemene som nå rammer selskapet er knyttet til Huken eller om det er andre disposisjoner som gjør at selskapet må melde oppbud. Dette er sikkert forhold som vil bli avklart etter hvert.

Nå skulle det være arbeidsmuligheter for de aller fleste som nå mister jobben. Oslo-området etterspør fagfolk i bygg og anlegg. Men uansett – det å miste jobben i en konkurs – det å miste fellesskapet og arbeidskolleger man har fått et nært forhold til gjennom mange år– det er trist og leit. Og spesielt er slike konkurser tragiske like opp mot jul.

Dette er en virksomhet med en lang og ærerik historie. Vi synes det er synd at det har gått som det har gått. Vi vet at mange har jobbet iherdig for å hindre denne tragiske utgangen. Nå får alle heve hodet og se etter nye muligheter. De ligger der allerede bak neste sving.

Men det blir mye styr. Nye aktører må inn for å overta alle de kontrakter som var løpende. Vi håper at bobestyrer finner de beste løsningene.

For alt vi vet kan det være investorer som nå ser mulighet til å fortsette driften. På bygg.no skal vi etter beste evne forsøkte å fortelle omverden hva som skjer.

Oslo Vei ble opprettet som et aksjeselskap på det som var Oslo veivesen. Dette er igjen basert på en virksomhet som er 150 år gammel.