Åtte tunge vogntog tester Svinesundsbrua

Ser du at åtte tunge vogntog blir kjørt underlig på den nye Svinesundsbrua de neste dagene, så ta det med fatning. Det er bare brua som blir utsatt for omfattende statiske og dynamiske tester.

Vi skal de neste dagene foreta en rekke prøver for å få Svinesundsbruas «fingeravtrykk», slik at vi får dokumentert kjennskap til bruas nåværende kvaliteter når nye målinger skal gjøres om fem til ti år, sier sjefingeniør Ian Markey i Statens vegvesen til NTB. Den nye brua innvies med kongelig pomp og prakt 10. juni, og ordinær trafikk slippes over brua fra middagstid 12. juni. Trykkbelastning Den nye brua er 704 meter lang med et spenn over Svinesund på 246 meter. Den er dimensjonert for en miks av privatbiler og store vogntog der de største kan veie opp til 63 tonn. Men mellom 20 og 40 tonn veier de fleste vogntogene, sier Markey. Vi skal bruke åtte tunge lastebiler som hver veier 25 tonn. Hvert kjøretøy kjøres inn på brua, stanses på ulike steder og motoren slås av. Med føreren fortsatt bak rattet tas det en rekke tester med fintfølende måleutstyr som skal fortelle oss hvilke belastninger brua blir utsatt for, sier sjefingeniøren. I dag passerer vel 15.000 kjøretøyer over nåværende tofelts Svinesundsbru, og 2.000 av kjøretøyene er tunge lastebiler. Over den nye brua er det fire kjørefelt, og den kan således ta imot dobbelt så stor trafikk som den nåværende brua. Ulike hastigheter En viktig test er også å finne ut hvilke krefter som settes i sving i brukonstruksjonen når kjøretøyene ruller over i forskjellige hastigheter. Fartsgrensen på brua er satt til 80 kilometer i timen. Vi vil foreta en dynamisk test ved å kjøre én og én av testlastebilene inn på brua og la dem holde forskjellig fart fra 10, 20, 50 og til 70 kilometer i timen. Slik får vi målt de ulike belastningene ved forskjellig fart, sier Markey. I og med at dekket på brua skal være identisk med det asfaltdekke som de nye tilførselsveiene i området skal ha, vil det ikke bli foretatt bremseprøver på brua. Slike prøver vil i så fall bli tatt på veiene. Spenstig symbol Den nye Svinesundsbrua er det viktigste elementet i det nye 6,5 kilometer lange trafikksystemet på norsk og svensk side av Svinesund et veianlegg som regionveisjef Sidsel Sandelien karakteriserer som «det spenstige symbolet for forholdet mellom Sverige og Norge». Den nye brua skal i hovedsak avlaste den gamle, men før begge overgangene over Iddefjorden vil trafikantene møte bompengestasjoner. 18 norske kroner og 20 svenske koster det å passere med personbil, mens førere av tyngre lastebiler må ut med 90 norske eller 100 svenske kroner. Og både tollen og tullen vil lure bak enhver busk.